23948sdkhjf

Formel 1-säsongen har startat!

Under måndagen inleddes, efter elva veckors uppehåll, säsongens första stora gemensamma test i Barcelona. Ferrari mot Williams, McLaren och alla de andra. Fyrfaldige världsmästaren Michael Schumacher är klar över vem som blir hans konkurrenter i år: - Både Williams och McLaren kommer att gör livet svårt för oss. Hans egen bror Ralf och dennes stallkompis i Williams Juan-Pablo Montoya kommer att ge Schumacher en match. - Jag är redo att fightas med Montoya. Han är en duktig förare, säger Schumacher och förnekar att det förekommer någon rivalitet mellan dem. Men den tyske Ferrari-stjärnan gör ingen hemlighet av att han kommer att sakna Mika Häkkinen som är pappaledig den här säsongen. - Jag kommer sakna fighterna med Mika. Men det finns unga förare som säkert kommer att sätta press och ge mig motivation. Tre team saknas vid de inledande fem dagars testerna i Barcelona, Minardi, Arrows samt Prost som är konkursdrabbat och osäkert om de kommer till start i år. Saknas i Barcelona gör också regerande världsmästaren Michael Schumacher. Han är kvar i norska Trysil där han firat jul, nyår och i förra veckan sin 33:e födelsedag. Han förväntas göra sin första test för året i italienska Valencia den 19 januari medan stallets testförare gör jobbet i Barcelona. Men sedan början av december har Michael Schumacher förberett sig inför kommande säsong. - November var det semester, då tränade jag bara två timmar per dag. Nu är jag tillbaks till fyra timmars träning per dag. Cykling, skidåkning i lössnö, fotboll, hårda pass på hans eget gym i huset i Trysil etc. - Jag skall ha batterierna fulladdade till säsongstarten. Träning är basen för all framgång Det har också funnits gott om tid i Trysil tillsammans med fru Corina och barnen Gina Maria och Mick. Men nu är han ute efter nya VM-titlar och nya rekordnoteringar. Ayrton Senna har fortfarande flest pole position genom tiderna (65). Efter 11 pole under fjolårssäsongen har Schumacher nu 43 och kan slå Senna. Juan Manuel Fangios rekord om fem VM-titlar ligger också inom räckhåll för honom, redan år 2002. Toyota, BAR och Jaguar har presenterat sina nya bilar. Resterande står i kö. McLaren visar sin nya bil i Barcelona den 19 januari. Teamet har bytt till Michelin-däck. Av de stora teamen är det nu bara Ferrari som kör på Bridgestone. - Att McLaren bytt däckmärke innebär troligen att det kommer att ta några lopp innan de kan vara med och fightas i toppen, säger Michael Schumacher. Ferrari har vunnit konstruktörs-VM de senaste tre åren. - Vi förväntar oss ha en konkurrenskraftig bil, men det är samma sak med konkurrenterna. Tidigare om åren har allt varit nytt på vår bil. I år har vi utgått från en bra bas, det enda okända elementet är transmissionen. McLaren har inte bara bytt däck. De har också bytt förare. Mika Häkkinen mot Kimi Raikkonen, den unge finländaren som efter bara ett år i Formel 1 kommer att utsättas för en enorm press i McLaren som stallkompis till David Coulthard. - Jag stödjer honom till 110 procent, han är min vän och jag skall supporta honom, lovar Mika Häkkinen. Förre världsmästaren Jacques Villeneuve är kvar i BAR-teamet men sedan hans gode vän Craig Pollock lämnat som teamchef inför kommande säsong har Villeneuve uttalat att han kan tänka sig lämna teamet när hans kontrakt löper ut i slutet av det här året. - Jag vill ha en bil som kan vinna segrar och jag skulle vara glad över att vara Schumachers teamkompis i Ferrari. De båda har svårt att dra jämnt, och Schumacher kommer knappast acceptera Villeneuve. Tyskens kontrakt spänner sig fram till och med 2004. - Jag kan inne se at jag slutar då. Ända sen barn har jag älskat racing och jag vill fortsätta tills de inte är roligt längre. Just nu ger det mig mycket glädje, säger Schumacher som är en av de äldsta förarna i år. En av de unga talangerna är Jenson Button, som gjorde sensation i Williams för ett år sedan men ifjol hade en madrömssäsong i Benetton där han är kvar i år. Han har nu övergett sin norska koppling, managern Harald Huysman och sin norske tränare Hogne Rörvik. En rad unga förare Heifeld, Button, Raikkonen, de la Rosa, har redan innan årets säsong startat satt fart på ryktena inför 2003. Skall Button gå tillbaks till Williams och kasta ut Montoya? Kommer Häkkinen tillbaks och var gör McLaren då med en av finländarna? Jaguars kontrakt med båda förarna (Irvine och de la Rosa) löper ut efter den här säsongen. Årets första lopp kommer att bli avgörande för 2003 och normalt vid Monacos GP i maj skrivs de första kontrakten för nästa säsong. Priset för att köpa ett helt Formel 1-team har sjunkit de senaste åren. De spekuleras i vad David Richards gett för att köpa in sig i BAR-teamet. Tidigare summor om en miljard kronor eller mer existerar inte längre. Även delar av Sauber-teamet har sålts i vinter till ännu ej namngiven köpare. Men teamens budget har knappats blivit mindre. Det spekuleras i att Toyota, som i år debuterar, har för debutåret en budget på tre miljarder kronor. Deras nya F 1-fabrik i Köln kostade 1,3 miljarder att bygga. Avancerad testanläggning i franska Paul Ricard. 550 anställda arbetar i Köln. - Toyota gör allt lite större och dyrare än de andra, säger McLarens tekniske chef Adrian Newey. Formel 1-säsongen startar i Melbourne, Australien den 3 mars.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079