23948sdkhjf

Rivstart för det svenska Skodateamet

Skoda Motorsport ställer upp sitt starkaste team någonsin i årets andra VM-rally, Svenska rallyt den 31 januari-3 februari , tre toppreparerade Octavia WRC med Kenneth Eriksson, Toni Gardemeister och Stig Blomqvist som chaufförer. Den 4-8 januari testade man fram den slutliga Svenska rallyt-utförandet av tävlingsbilen under tuffast tänkbara förhållanden på vägarna kring Vansbro. Såväl bilen som besättningarna fick bekänna färg . Vi har fått den här testrapporten från Kenneths kartläsare Tina Thörner, som nu är på väg till Frankkrike för att starta årets första VM-tävling - Monte Carlorallyt den 17-20 januari. Det var minus 20 på morgonen, en temperatur som steg till minus 10 på dagen, för att åter sjunka under eftermiddagen. Snö fanns det och grabbarna som organiserade testet hade med Kenneths hjälp hittat fina testvägar. Under helgerna har jag åkt skidor och njutit av den svenska vintern hemma. Det är ju inte så dumt att trimma också konditionen, men det blev lite för kallt för luftrören. Så efter att ha kört sista turen på kvällen den 5 januari försvann rösten helt. Den filmning som vi planerat på söndagen måste dessvärre ställas in. Fick inte fram ett ord. Vi får se till att hitta ett nytt datum för att slutföra filmjobbet. Ett 10 man starkt Skoda Motorsport-team kom upp från Mlada Boleslav med testbil och servicefordon. De hade inte väntat sig vargavinter här uppe, men gjorde samma perfekta jobb i svinkylan som när vi några veckor tidigare testade i Frankrike inför Monte Carlo-rallyt. De åt varm korv, värmde sig vid en brasa och drack kaffe för att hålla värmen uppe. Själv bidrog jag med bakade saffransbullar, bröd och pepparkakor för att de skulle få känna på lite svensk julstämning. Glögg blev det också, alkoholfri. På väg mot en perfekt Octavia WRC i Svenska rallyt Vad och varför testade vi? Testet i Vansbro var en viktig förberedelse för att få en optimalt inställd tävlingsbil till Svenska rallyt. Motsvarande förberedelsetester kommer vi att göra inför samtliga 14 VM-deltävlingar i år för att bilen ska vara så bra inställd som möjligt inför varje deltävling. Testerna görs på vägar och under förhållanden som ska vara så VM-likt som möjligt. Vi provade nya stötdämpare, fjädrar och växellåda. Vi körde på en 6-kilometersslinga. Totalt ca 130 km första dagen. Andra dagen blev det 190 km. Kenneth är verkligt skicklig på att känna hur bilen förändras med varje liten justering , riktigt imponerande! Man kan säga att vi med varje 6-kilometerstur kom ett steg närmare den slutliga versionen av årets Skoda Octavia WRC i Svenska rallyt. Här gjorde vi så att säga grovjobbet inför Svenska rallyt. Ett jobb som kräver massor av koncentration, speciellt av chauffören. Kenneth vill gärna inte bli störd för att kunna vara kreativ och planera för hur vi ska testa fram nya förbättrade inställningskombinationer. Kenneth får i lugn och ro koncentrera sig på bilen och tekniken medan jag tar hand om kontakterna och surret omkring. En arbetsfördelning mellan Kenneth och mig som blir ca 20-80 när det handlar om kringjobbet respektive 95-5 när det handlar om bilen och tekniken. Jag är ingen tekniker, men hjälper till att känna bilens olika uppföranden. Men mitt viktigaste jobb i bilen är att ta tid och läsa noter. Inställd med fingertoppskänsla och computer Testbilen var utrustad med en sofistikerad computer som gav oss data på hur de olika komponenterna i bilen arbetade. Det hjälpte oss att utöver Kenneths fingertoppskänsla och gehör hitta de perfekta inställningarna. På ett diagram kunde vi omedelbart avläsa hur våra olika justeringar påverkade bilens uppförande, ett teknikens under! De båda dagarnas tester genomfördes inför ett uppbåd av TV-media, press, fotografer, representanter från Skoda Auto Sverige och vänner och bekanta. Det blev som ett minirally ute i skogarna men med gott om tid att prata. När det snart drar ihop sig till rallystart den 31 januari blir det annorlunda: Full koncentration och maximal satsning med en optimalt inställd Octavia WRC i Svenska rallyt inför hemmapublik. Teamet har verkligen kommit ett bra stycke på väg och Kenneth är nöjd så här långt (en chaufför blir ju aldrig riktigt nöjd). Vi har gjort de huvudsakliga inställningarna på vår rallybil i Svenska rallyt 2002.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078