23948sdkhjf

2001 – ännu ett framgångsrikt år för Audi 

* Försäljningen worldwide steg med cirka 11 procent jämfört med föregående år * Rekordsiffror på alla nyckelmarknader * Rekordstor marknadsandel i Västeuropa 2001 blev det sjätte rekordåret i rad för den tyska biltillverkaren Audi. Året kännetecknades av ökande försäljning på världens viktiga marknader. Audis fordonsförsäljning steg totalt med cirka 11 procent till omkring 725 000 bilar. Av dessa såldes cirka 65 procent (63 procent 2000) utanför Tyskland. På den vikande svenska bilmarknaden har Audi i stort sett hållit ställningarna, trots modellväxlingar av volymmodellerna A4 och A6. Marknadsandelen för Audi i Sverige uppgick till 4,1 procent (4,2 procent 2000). Totalt utlevererades 11 200 Audibilar. Stark uppgång i StorbritannienNästan 255 000 Audi såldes i Tyskland. Detta är en ökning med sex procent från 2000. Märkets marknadsandel steg där till 7,5 procent (6,9 procent 2000). Företagets marknadsandel i Västeuropa nådde en rekordnivå på 3,7 procent (3,3 procent 2000). Totalt såldes 300 000 Audi i Europa (Tyskland exkluderat), vilket var en ökning med 13 procent. I Storbritannien steg Audiförsäljningen med 24 procent till över 54 000 fordon, i Italien med 14 procent till närmare 47 000, i Spanien med nio procent till omkring 42 000 och i Frankrike med cirka tio procent till över 40 000. Framgång i KinaI USA sålde Audi mer än 83 000 bilar, vilket är en nästan fyraprocentig ökning jämfört med 2000. Försäljningen i Japan steg med 17 procent, till mer än 8 000 fordon. I resten av världen sålde Audi cirka 75 000 fordon (en ökning med 31 procent). Företaget var särskilt framgångsrikt i Kina, där A6-modellen tillverkas lokalt i Changchun. Totalt såldes nästan 29 000 bilar (en ökning med 69 procent) på den kinesiska marknaden. Utöver detta såldes 297 sportbilar (jämfört med 296 under 2000) tillverkade av Lamborghini, som är ett helägt dotterbolag till Audi. Dessutom omkring 264 000 fordon av andra koncernmärken genom Autogerma, som är ett italienskt handelsbolag inom Audigruppen (detta var en minskning med en procent). Den totala försäljningen för Audigruppen steg därigenom till omkring 989 000 fordon (en ökning med 7,5 procent). Audi är en internationell tillverkare av kvalitetsbilar. Audigruppen har drygt 50 000 medarbetare. Audi Sverige är en del av Svenska Volkswagen AB.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064