23948sdkhjf

Nya Audi RS 6 från quattro GmbH

Under Genevesalongen är det världspremiär för Audi RS 6. Bilen har utvecklats av quattro GmbH i samarbete med Audi AG. Bilens V8 Biturbo-motor utvecklar 450 hk (331 kW) och erbjuder prestanda i sportvagnsklass. Med sitt innovativa chassidynamiksystem DRC (Dynamic Ride Control) öppnar Audi RS 6 en ny dimension vad gäller kördynamik. Audi RS 6 har, som sig bör, en hög utrustningsnivå. Permanent quattro – permanent fyrhjulsdrift – i kombination med det nya DRC-systemet och ett högteknologiskt bromssystem är ett måste för denna effektstarka bil. Samtidigt som sportigheten betonas är Audi RS 6 en bekväm bil. Såväl sedan- som Avantversionerna är anpassade för att användas i vardagen. Den låga frontspoilern med tre separata luftintag, 18- eller 19-tums aluminiumfälgar (som tillval), tröskelbreddare och en bakre spoiler i ny design accentuerar den kraftfulla karossen. Förädlad motor V8-motorn på 4,2 liter har utvecklats speciellt för Audi RS 6. Den ger sin maxeffekt på 450 hk (331 kW) mellan 5700 och 6400 v/min. Maximalt vridmoment är 560 Nm som utvecklas redan vid 1950 v/min och finns sedan tillgängligt upp till 5600 v/min. Motorn har fem ventiler per cylinder, insugningskamaxel med variabla kamtider samt ett tvåstegs insugningsrör. Motorn har förädlats av quattro GmbH i nära samarbete med Audi AG:s motorutvecklingsavdelning i Neckarsulm. Effektökningen har åstadkommits bland annat tack vare de två turboaggregaten och två flödesoptimerade intercoolers. Audi RS 6 har som standard permanent fyrhjulsdrift – quattro – samt en femstegad automatväxellåda med tiptronic (som har utvecklats speciellt för att fungera i kombination med den höga motoreffekten). Om man så önskar kan bilen växlas ”manuellt”, då via paddlar på ratten. Audi RS 6 accelererar 0-100 på 4,9 sekunder och uppnår 200 km/h efter 18 sekunder. Topphastigheten är begränsad till 250 km/h. Helt nytt bromssystem För att matcha bilens höga prestanda har quattro GmbH utvecklat ett helt nytt bromssystem för RS 6. Bromsskivorna är stora – 365 mm fram och 335 mm bak. De främre oken är av åttakolvstyp och de bakre av flytande enkolvstyp. Audi RS 6 är den första modellen som utrustats med innovationen Dynamic Ride Control (DRC). Den utmärks av ett särskilt dämpningssystem som ska motverka krängningsrörelser. Bilens stötdämpare är diagonalt sammankopplade via en central ventil. Vid snabba styrmanövrerar genereras en gemensam dämpningskraft mellan de två stötdämparna. Om fjädringen trycks ned på ena sidan förändras dämpningskaraktäristiken så att krängningen motverkas. Detta snabba mekaniska system ger Audi RS 6 extremt bra kursstabilitet och styrrespons. ESP, det elektroniska stabilitetsprogrammet, är också givetvis standard – men anpassat för en mer sportig körstil. Förutom ESP har Audi RS 6 även EDS elektronisk differentialspärr, ASR antispinnreglering samt MSR motorbromsmomentsreglering. Riklig utrustningsnivå Standardutrustningen är riklig med inredning i kolfiber, elmanövrerbara Recaro sportstolar i läder, klimatanläggning, akustiskt parkeringssystem, elfönster och –speglar med automatisk avbländning samt elinställbar ratt och CD-radio. Standard är även dubbla airbags fram samt Audi Sideguard sidoairbagsystem. Audi RS 6 byggs i Neckarsulm i samarbete mellan Audis AG och dess dotterbolag quattro GmbH. Bilen slutmonteras i quattro GmbH:s anläggning och produktionen uppgår inte till mer än en handfull bilar per dag. Audi RS 6 kommer till Sverige efter sommaren. Priset är ännu ej fastställt.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.812