23948sdkhjf

Premiär för nya CR-V i Europa

Det är snart dags för årets bilsalong i Genève. Honda laddar upp med spännande nyheter i en välfylld monter. Honda CR-V har de senaste tre åren varit den bäst säljande bensindrivna bilen i SUV-segmentet i Europa. Nya CR-V är en helt ny bil, men som samtidigt behåller föregångarnas kvalitéer. Det som skiljer årets CR-V är ännu mer utrymme för såväl passagerare som bagage, en ny motor med kraftigare vridmoment, ökad komfort, bättre väghållning och en vässad design. Golvet i bagageutrymmet är sänkt 12 centimeter, vilket avsevärt ökar lastkapaciteten. Nya CR-V har ett lastutrymme på hela 527 liter jämfört med tidigare 374 liter. Det kan till och med utökas till 628 liter tack vare ett mycket flexibelt baksäte. Efter att ha rönt stora framgångar i Japan är det snart dags för Honda Jazz att göra entré på den nordiska marknaden. I Jazz erbjuder Honda en bil tillhörande B-klassen men med ett innerutrymme man vanligtvis hittar hos modeller i C-klassen. Storleken på bagageutrymmet är dessutom väldigt flexibelt då baksätet går att fälla på en rad olika sätt. Inför året har HR-V genomgått en trendriktig uppgradering av designen. Bakre och främre stötfångare har på årets modell integrerats mer med skärmarna och bildar nu mer av en helhet. Grillen har fått en ny design i form av ett rutmönster som kontrasterar mot de i övrigt rena linjerna. Invändigt har man ersatt den tidigare dominerande färgen, blått, med svart som tillsammans med metallfärgade detaljer runt om i kupén ger ett sofistikerat intryck. S2000 Exklusiva S2000 har nu, trettio månader efter lanseringen, fått mindre ändringar i designen i syfte att ytterligare höja komforten och utseendet. I övrigt är detta vinnande koncept oförändrat. Civic IMA Sedan två år tillbaka rullar den två-sitsiga hybridbilen Insight på de japanska vägarna. Nu är det dags för ytterligare en hybridmodell. Civic IMA är utrustad med den senaste utvecklingen av IMA (Integrated Motor Assist). IMA är ett system där en elmotor kompletterar en vanlig bensinmotor med den fördelen att bensinförbrukningen kan reduceras till 3,4 l/100 km. Bilen är ännu ej aktuell för Norden. Konceptbilen Dual Note Hondas dröm har nu blivit verklighet, att skapa en extremt snabb, men samtidigt ekonomisk sportbil. Resultatet är Dual Note och visas för första gången i Europa i Genève. Dual Note är utrustad med Hondas IMA (Integrated Motor Assist) hybridteknologi, som sin kraftfulla V6-motor till trots, har en beräknad bränsleförbrukning som inte överstiger 5,5 l/100 km. Egen toppmodern anläggning för krocktester I linje med Honda målsättning att erbjuda bilar med långt högre krav på säkerhet än vad lagen föreföreskriver har Honda byggt en toppmodern anläggning för avancerade krocktester. Anläggningen, som är belägen i Tochigi, Japan, möjliggör simulerade kollisioner ur alla tänkbara vinklar vid olika typer av väderförhållanden. Jordan Honda får förstärkning i Formula 1 Jordan Honda förstärker inför nästa F1-säsong med Giancarlo Fisichella, som skrivit ett tre-års kontrakt med stallet. Även segraren av Brittiska Formel 3-mästerskapen, Takuma Sato, har skrivit på för Jordan Honda. Ett stort steg framåt för bränsleceller Hondas utveckling av bränsleceller har tagit ett enormt steg framåt då FCX-V3 blivit FCX-V4. En bil som utrustas med bränslecellen FCX-V4 får prestanda fullt jämförbara med en normalpersonbil. Honda arbetar med målsättningen att lansera den första bilen med bränsleceller 2003. Nya Civic 1.7 CTDi ´´ en av marknadens tystaste dieselbilar Med nya Civic 1.7 CTDi har Honda med hjälp av genomtänkt ljudisolering lyckats konstruera en otroligt tystgående dieselbil. Motorn i Civic 1.7 CTDi är utvecklad i samarbete med Isuzu och är uppbyggd kring den mest moderna dieselteknologi som finns att tillgå. Motorn är ej aktuell för Norden. NSX Sportbilarnas sportbil genomgår en smärre uppgradering. Detaljer som modifierats inför året är bland annat lyktor, spoilrar och avgassystem. Hondas sportbil med aluminiumkaross, sedan tolv år tillbaka, är ett signum för Hondas position som världsledande inom lättviktsteknologi.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078