23948sdkhjf

Luftade däck - inget problem med EMT teknik

Det går faktiskt att köra slalom mellan koner med punktering på all fyra hjulen med bibehållen styrrespons! Men Mini Coopern är inte skodd med traditionella däck utan originalutrustad med punkteringsfria däck som bygger på förstärkt stomme. Däcket heter Goodyear Eagle NCT 5 EMT (Extented Mobilty Technology), här anpassat till BMW-gruppens nya Mini Cooper. EMT tekniken lanserades i början av 90-talet, först till Chevrolet Corvette, senare till Plymouth Prowler. Reservhjul skäl plats, framförallt för kompakta sportvagnar med breda fälgdimensioner - så löd argumenteringen när EMT tekniken utvecklades. Idag tio år senare orginalmonterar sex biltillverkare Good Years EMT-däck och totalt ett 50-tal dimensioner finns tillgängliga. Målgruppen breddas också succesivt i takt med att däckets körbarhet ökar. Idag skall det gå att köra en sträcka på upp mot 250 km på ett punkterad däck i 80 km/tim. Vid kortare sträckor skall däcket klara sig utan skador, men vid längre körning sker värmeutveckling som kan bryta ner materialet framförallt i skuldrorna. Däckservicen knyts till auktoriserade Goodyear verkstäder som inom vissa gränser kan reparera däcket. Hur är det då att köra utan luft i ett av bilens fyra däck. Det går faktisk alldeles utmärkt. Visst skvallrar bakaxeln och dess fjäderpaket om att det fattas luft i högra bakdäcket när vi skär tvära kurvor i 80 km/tim, men vi tappar inte greppet, får finjustera med ratten. På raksträckor märker vi knappt alls att vi kör utan luft i ett däcken. Vi har också tagit del av slalomkörning med samtliga däck punkterade: Det går faktisk att genomföra vid ganska hög fart utan att bilen kränger bort konerna..

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062