23948sdkhjf

Så gick det för Skoda Auto 2001 

Nettovinst 2001: 2,1 miljarder CZK-koruna (2000: 3,3 miljarder), en minskning till följd av stora investeringar och en kraftigt uppvärderad tjeckiska valuta. Omsättningsökning 2001: 12,5 % till 153,2 miljarder CZK-koruna. Investeringar 2001: 15,4 miljarder CZK-koruna (10,6 % av omsättningen) i främst produktutveckling och nya produktionsanläggningar (Superbfabriken i Kvasiny och en ny motorfabrik i Mlada Boleslav). Bidrag till den tjeckiska handelsbalansen 2001: 50,5 miljarder CZK-koruna. 9,9 % av hela den tjeckiska exporten. Försäljning 2001: 462.321 kundleveranser (+ 6,2 %) trots recession och stagnation på ledande bilmarknader världen över. Därav 152.578 Fabia (+ 23 %), 82.521 Fabia Combi (ny) och 165.311 Octavia (+ 17 %) och Octavia Combi (+8,3 %). Slutlevererad succémodell: Felicia med 44.963 enheter, totalt 1,7 miljoner enheter efter sju års försäljning. Försäljningsutveckling som märke inom VW-gruppen 1991-2001: 177.885 (1991), 199.682 (1992), 219.158 (1993), 170.209 (1994), 209.591 (1995 då nya Skoda introduceras i Sverige), 261.067 (1996), 336.335 (1997), 363.500 (1998), 385.330 (1999), 435.403 (2000), 462.321 (2001) Största marknader 2001: Tjeckien 82.405 , Tyskland 68.886 (+5,7 %), Storbritannien 36.048 (+18,2 %), Italien 28.643 (+24,5 %), Spanien 17.118 (+15,4 %). Andel export 2001: 82 % till 72 länder. Introduktioner 2001: Skoda Fabia Sedan och Skoda Superb (IAA i Frankfurt). Tillverkningsstart av en ny växellåda och en ny generation bensinmotorer för hela VW-gruppen. Antalet anställda 2001: 24.129 (- 6,6 %). Förväntningar på 2002: Trots en osäker världskonjunktur och en stark växelkurs räknar Skoda Auto med att kunna stabilisera försäljningen av sina produktserier Fabia, Octavia och Superb.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125