23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Motor-Magasinet
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Porsche Cayenne sätter standard med modern teknik

Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG tänker sätta en ny standard i SUV-segmentet (Sport Utility Vehicle) med Porsche Cayenne som lanseras hösten 2002. Den nya Porsche-modellen, byggd även för off-road, kommer i två versioner – Cayenne S och Cayenne Turbo. Cayenne är helt nyutvecklad, med nytänkande både i design och teknik. Med Porsche Cayenne har Porsche har skapat en extremt sportig bil som även kan köras off-road. Cayenne har utvecklats i Porsches utvecklingscentrum i Weissach och släktskapet med Porsches sportbilar som fortsätter att röna framgångar världen över, är tydligt. Teknik som särskilt bör uppmärksammas är bl.a. de helt nyutvecklade 8-cylindriga motorerna. Motorn i Cayenne S utvecklar 340 hk (250 kW) med maximalt vridmoment på 420 Nm. Cayenne Turbo har 450 hk (331 kW) och 620 Nm. Båda motorernas cylindervolym är 4,5 liter. Cayenne S accelererar från 0 till 100 km/tim på 7,2 sek, medan Turbo-modellen klarar detta på 5,6 sek. Toppfarten i Cayenne S är 242 km/tim och i Cayenne Turbo 266 km/tim. Båda Cayenne-motorerna klarar med god marginal EU 4-normerna för avgasutsläpp som kommer att gälla fr.o.m. 2005, liksom motsvarande krav i övriga världen. Sex-växlad Tiptronic S är standard i Cayenne Turbo. Båda Cayenne-modellerna har förstås permanent fyrhjulsdrift och Porsches stabiliseringssystem Porsche Stability Management (PSM), vilket har vidare-utvecklats för att passa ett fordon av den här typen. Den nya Porschens framkomlighet på olika underlag säkerställs av differentialspärr och lågväxel. Förare och upp till fyra passagerare får i Cayenne S och Cayenne Turbo en upplevelse i sportbilsklass när det gäller körglädje, körbarhet, bromsförmåga och effekt. Tack vare det senaste inom chassi-teknik är Cayenne också komfortablare än andra bilar i segmentet. Cayenne hör också till de bästa i sin klass när det gäller tillåten släpvikt: max. 3 500 kg. Genom den låga motorhuven och de speciella strålkastarna är det lätt att se att Cayenne är en äkta Porsche. Både Cayenne S och Cayenne Turbo har en elegant och kraftfull utstrålning. Toppmodellen Cayenne Turbo skiljer sig exteriört från S-modellen bl.a. genom extra luftintag i fronten och fyra avgasrör. Yttermåtten skiljer därför lite. Cayenne S är 4 782 mm lång medan den starkare Turbo-versionen mäter 4 786 mm. Bredden 1 928 mm, höjden 1 699 mm och hjulbasen 2 855 mm är densamma på båda modellerna.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078|instance-web03