23948sdkhjf

Ny Forester från Subaru

Nu är det dags för en helt ny version av Subarus prisvinnande SUV - Forester. På bilsalongen i Geneve premiärvisas den hittills klart kaxigaste upplagan av modellen. En bil som inte talar tyst om sitt släktskap med rallystjärnan Subaru Impreza WRX. Subaru Forester är SUV?en som - liksom Subaru som märke ´´ alltid gått sin egen väg. När andra bygger bilar med utanpåliggande reservhjul och stora däck, satsar Subaru på väghållning och låg tyngdpunkt. När andra har V6:or i toppmodellerna, satsar Subaru på turboladdad boxer 4:a. Subaru har alltid framhärdat i sin tro på den låga tyngdpunkten. Det är en av anledningarna till att man stenhårt håller fast vid sin boxermotor. Det är också en av anledningarna till att Forester när den kom fick ett betydligt vänligare yttre än andra mer ?terrängbilsdesignade? bilar. Off-roadegenskaper vann man på korta överhäng, hög/låg växel, 50/50 permanent 4-hjulsdrift och bra markfrigång. Tack vare den liggande konstruktionen i boxermotorn, fick hela bilen ändå en lägre design, och därmed en lägre tyngdpunkt. Därigenom vann man inte bara vägegenskaper, utan fick också en bil som inte var lika aggressiv mot andra trafikanter. Dessutom lyckades man att bli bäst i klassen i amerikanska krockprover. De här tankegångarna lever vidare i nya Forester, men man har nu klätt dom i en kostym som mer illustrerar bilens kapacitet. Både på asfalt och i lera - Vi ser Forester som en SUV för dom som verkligen gillar att köra bil, säger Dan Persson på Subarus svenska generalagent ´´ International Motors (Sverige) AB. - Ett alternativ till sportbilen för jägare, landbygdsbor eller hästfolk. Nya Forester har fått en betydligt kaxigare uppsyn. Ända från den nya grillen, via de markerat muskulösa sidorna och bak till det nya akterpartiet. Men även under skalet har det skett stora förändringar, och nya Forester delar en hel del lösningar med rallybilen Impreza WRX. Inte minst vad gäller chassi-konstruktion. Något som med tanke på Imprezas höga betyg på det området lär göra Forester svårslagen vad avser vägegenskaper i SUV-segmentet. Även interiört är det omkonstruerat och omdesignat. Helt ny sportigare instrumentering, och rymligare baksäte, är två av de största nyheterna. Liksom tidigare kommer Subaru Forester att finnas i två versioner - med turbo (177 hästar) och utan turbo (125 hk). Båda finns med automat- eller manuell låda. Den som väljer den manuella versionen får dessutom Subarus speciella hög/låg låda som i praktiken ger 10 växlar fram + 2 back. Nya Forester beräknas finnas i handeln efter sommaren.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062