23948sdkhjf

Nivåreglering enligt nytt EU-direktiv

Med hjälp av luftfjädring och specialkonstruerad elektronik kan bussar och andra persontransportfordon anpassas till kraven på höj-och sänkbarhet enligt det nya EU-direktivet (2001/85/EG). Den svenska utvecklaren Airlink uppger att det nu kan ske på ett enklare, säkrare och effektivare sätt än vad som tidigare varit möjligt. Det nya direktivet reglerar bland annat instegshöjden som inte får vara över 250 mm, det vill säga som ett normalt trappsteg. Det ställer också krav på säkerhetsfunktioner. Bland annat ska det inte vara möjligt att köra iväg med fordonet om nivåregleringen är i sänkt läge. Nivåregleringssystemets konstruktion gör så att ett fordon kan höjas, sänkas eller tippas. -Ett exempel kan vara en buss som sänks för att passagerare lättare ska kunna gå ombord. Ett annat exempel kan vara en distributionslastbil som sänks eller höjs för att anpassa lasthöjden till en lastkaj, uppger Peter Kvoch, VD för Airlink. Att höja ett fordon till färdnivå från lägsta läget uppges ta mellan 5 och 10 sekunder, beroende på val av luftbälgar och kompressor. Någon begränsning uppåt vad gäller storleken på fordonet finns inte - det beror på vilken storlek på luftbälgar som väljs. I grunden till systemet finns en egenutvecklad elektronikenhet, baserad på en mikroprocessor med totalt 96 in- och utgångar, vilken uppges inrymma kraft nog för att kunna styra även andra funktioner såsom dörrautomatik, luftkonditionering etc, som inte behöver vara kopplade till själva nivåregleringen. - Elektroniken kan mäta hastighet och ta in signaler från exempelvis en öppen dörr och att aktivera parkeringsbromsen. En mängd funktioner som alla kan användas för att skapa ett säkrare och effektivare system, förklarar Peter Kvoch.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063