23948sdkhjf

Nu går svenska motorsport-idéer på export.

Det är standardbilsklassen Volvo Original Cup som får en systerserie - i Tyskland! - Vi har samma behov här som i Sverige, dvs vi behöver en ekonomiskt vettig rallyklass där intresserade får en chans att prova en i vanliga fall mycket dyrbar sport. Det säger Jochen Walther, tysk förare som tar hand om den nya tyska klassen. Volvo Original Cup startade i början på 90-talet. I dag är den en av Sveriges största tävlingsklasser med tävlingar i stort sett varje helg. Förarna tävlar med standardbetonade Volvo-bilar. Genom att reglementet förbjuder trimning och fördyrande specialtillbehör blir bilarna billiga att tävla med. Dessutom får alla förare samma förutsättningar. - Vitsen med den här enhetsklassen är att förarskickligheten och inte plånbokens tjocklek ska avgöra tävlingarna. Det säger klassens upphovsman, Carleric Johansson i Söderhamn. Carleric har i dag över 800 Volvo Original-förare att ta hand om. Egentligen gick den här tävlingsidén på export redan för nio år sedan. 1993 startade nämligen motsvarande tävlingsklass i Norge. Även där har utvecklingen varit likartad och Volvo Original är i dag Norges största enskilda rallyklass, enligt norska klasschefen Wenche Nafstad. Intresset för Volvo-cupen har varit stor även ute i Europa och förarna kör sedan flera år en Europa-serie med tävlingar i exempelvis Holland, Tyskland och Frankrike. Förre tyske storföraren Jochen Walther var den förste utomnordiske förare som började tävla i klassen. - Intresset hemma i Tyskland har blivit allt större. Så nu har ett antal entusiaster beslutat köra igång. Vi kommer inledningsvis att tävla i den trimmade Grupp H-klassen, men bilarna ska följa det svenska reglementet på alla punkter. Frånsett att vi kommer att montera katalysatorer på alla bilar, vilket de tyska myndigheterna kräver. Den tyska Volvo Original-serien inleds redan i april och körs företrädesvis i mindre, nationella rallytävlingar. Volvo Original Europa-serien däremot avgörs enbart i större tävlingar. Europa-serien startade förresten för några veckor sedan med norska EM-tävlingen Rally Finnskog och redan den 22-23 mars är det sommarpremiär i holländska Zuiderzeerally.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063