23948sdkhjf

Motor-Magasinet möter: Anders Sundt Jensen – VD för Daimler-Chrysler

Det säger Anders Sundt Jensen, vd för DaimlerChrysler i Sverige och Danmark till Motor-Magasinet. Vi blir naturligtvis tvingade att anpassa oss, vilket kan vara positivt för kunden. Helt klart, och kanske nödvändigt, kommer bilhandeln att förändras i framtiden och det behöver inte vara negativt. Med bra produkter och en väl fungerande organisation över hela ledet från generalagent till återförsäljare med bilförsäljning och service, har man alla förutsättningar att få en bra utveckling, säger Sundt Jensen. Förslaget EU-kommissionens Mario Montis förslag till nytt gruppundantag för bilförsäljning omfattar bl.a att distributionskanalerna luckras upp så att fler företag får sälja bilar än de kedjor som auktoriserats av biltillverkarna. Förslaget innebär också ökad konkurrens inom områdena underhåll, reparation och service av fordon. Förutom en friare bilförsäljning vill Monti även ge icke auktoriserade verkstäder rätt att köpa bildelar som svarar upp mot kvalitets- och hållbarhetskraven från vilket företag de vill. Bilindustrin måste göra teknisk reparationsinformation tillgänglig. Tillverkare och säljföretag av reservdelar ges enligt det nya förslaget rätt att märka dessa (OEM och OES delar) med sina egna varumärken. Ytterligare en nyhet är, att en auktoriserad bilåterförsäljare skall kunna välja att behålla verkstadsdelen av företaget eller överlämna detta till en auktoriserad verkstad. Kundnyttan i centrum – Vad detta kan leda till rent praktiskt vet vi egentligen inte idag. Men naturligtvis kommer generalagenteras möjligheter att ”styra” över sitt återförsäljarnät med bilförsäljning och service, att begränsas. Vi kommer säkert att få se en rad nya konstellationer men för oss som generalagent kommer även i fortsättningen kunden att var det viktigaste. Det innebär att vår uppgift blir att se till att kunden/bilköparen får optimal service, oavsett vad den omfattar och vem som utför den. Konkurrenskraftiga På reservdelssidan räknar Anders Sundt Jensen inte med att det skall bli några större förändringar om Montis förslag blir verklighet. – Vi har en väl anpassad kostnadsnivå på reservdelar till Mercedes-Benz och känner oss inte speciellt oroade av att konkurrenter på reservdelsområdet skulle försöka utmana oss. När det gäller verkstadsarbeten har vi också alla skäl att visa att vi är kund- och marknadsanpassade. Där kan det, oavsett om EU-förslaget blir verklighet, finnas anledning att titta över den debitering verkstäderna har idag. Kanske skulle man kunna tänka sig att ha olika debiteringsfaktorer. Varför inte att par olika nivåer där billigaste timdebiteringen kan gälla arbeten som oljebyte och liknande medan det kostar mer per timme vid mer avancerade arbeten tex för elektronik eller motor-växellåda, säger Sundt Jensen. Mercedes-Benz har en bra försäljning i både Sverige och Danmark, men ingenting är förstås så bra att det inte kan bli bättre. – Vi har mycket starka modellprogram både på personbils- och transportbilssidan och vi känner att vi kan utveckla dem ytterligare, säger Sundt Jensen. Aktiv bilhandel krävs –Helt klart är att bilhandeln mer tydligt behöver visa sig aktiv när det gäller att ta hand om kunderna. Bilköp är en stor affär och därmed skall också kunderna bemötas med all tänkbar respekt och förståelse. Servicebegreppet på ett bilföretag omfattar även det sätt som man tar hand om både gamla och nya kunder på. De företag som tar detta på allvar, säljer också fler bilar och får en sund lönsamhet, konstaterar Sundt Jensen. Anders Sundt Jensen, som kommer från Norge, har varit högste ansvarige för DaimlerChrysler i Sverige och Danmark i drygt ett år. Dessförinnan har han haft en rad toppositioner inom bl. a DaimlerChrysler. Efter utbildning i Schweiz rekryterades han direkt till Mercedes-Benz i Tyskland och har där haft en rad höga befattningar inom olika koncernprojekt. Han har även tillbringat ett par år som ansvarig för Mercedes-Benz i Sydamerika. – Jag ser arbetet som ansvarig för DaimlerChrysler i Sverige och Danmark som mycket intressant. Vi har haft en mycket tuff tid när vi omorganiserat hela verksamheten genom flyttningen av huvudfunktionerna från Stockholm till Malmö/Köpenhamn. Men nu börjar allt falla på plats och vi känner att vi skapat en mycket bra organisation till stöd för inte minst återförsäljarna och deras kunder, avslutar Anders Sundt Jensen.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093