23948sdkhjf

Dags för SM på isbana

Sverige är ett långt land - väldigt långt. För när vårblommorna slår ut i södra Sverige laddar arrangörerna längst upp i landet för årets SM på isbana. En serie på fyra deltävlingar ska avgöras under en dryg vecka. Just nu ligger isen tjock på Kalixälven utanför Överkalix, där serien startar på söndag den 17 mars. Sex dagar senare - den 23 mars - körs de två avgörande deltävlingarna i Morjärv, fem mil närmare kusten. Svensk isracing för bilar har under senare år lidit svårt av de milda vintrarna. Därför har serien för varje år avgjorts allt längre norrut. Och i år är faktiskt Överkalix och Morjärv de enda orter där tävlingarna kan genomföras. Å andra sidan är isracingtraditionen stark på de här orterna - Morjärvs MS har t ex arrangerat SM-tävlingar varje år sedan 1992! SM på isbana har en lång tradition i Sverige - i princip var is det första underlaget man tävlade på med bil och mc. Numer avgörs SM-serien i fyra bilklasser med olika typer av dubbar och trimningsgrad. Mest spektakulär är långnabb, dvs en klass för racing- och rallycrossbilar där trimningen är fri och däcken försedda med 23 mm långa spikar, som bultas från insidan. Årets startfält i den här klassen innehåller bl a titelförsvararen Mikael Jansson från Råneå som kör en BMW försedd med turbomatad Volvo-motor. Mikael ställs bl a mot förre mästaren Lennart Lindqvist från Umeå AK som kör en ohyggligt ombyggd Volvo PV och comebackande veteranen Göran Lindvall från Luleå. Göran kör en Volvo 240 Turbo. Med i startlistan finns också förra årets trea, Per Ohlsson, Sundsvall och Ford-förarna Anders Nyman, Örnsköldsvik och Kent Larsson, Luleå m f. Största klassen är klass 2 - rallycrossbilar med max 2.400 cc motorer. Också i den här klassen använder man specialdubb. Det handlar om 11 mm långa nabbar som - precis som i långnabbsklassen - är bultade från insidan av däcken. Titelförsvarare i klassen är hemmaföraren Robert Johansson som bland annat utmanas av tvåan Kjell Holma från BK Dundret. Men klassen är bred och tuff och det finns en hel rad förare som aspirerar på pallplatserna. Stefan Aho, Haparanda, är en av utmanarna i ett startfält som bl a innehåller inte mindre än sju hemmaförare. Isracingtraditionen är som sagt stark i den här regionen... Den tredje SM-klassen i den här sevärda sporten är en klass för vanliga rallybilar. Också här använder förarna däck med 11 mm nabb. Storfavorit till guld i år igen är Boden-föraren Mickael Wikström. Bland utmanarna finns tidigare mästaren Kurt Rönnlund från Morjärv, som hade en otursförföljd säsong förra året och som är mycket revanschsugen. Nytt i klassen är att nästan hälften av bilarna i startfältet är framhjulsdrivna, vilket gör att spårvalet i kurvorna kommer att bli helt annorlunda mellan de olika bilgrupperna. Den fjärde klassen i isracingsammanhang är enhetsklassen Volvo Original Cup- fast här tävlar man om titeln Riksmästare. Volvo-förarna är de enda som använder vanliga rallydäck. Nåja, 20 dubbar per längddecimeter ger 1.600 dubbar per bil, så även här finns det rejält fäste i bilarna som är identiska effektmässigt, vilket brukar ge mycket jämna race. Också den här klassen är fullmatad med gamla mästare. Titelförsvararen Jan Sundkvist från Offerdals MK i Jämtland ställs bl a mot gamle ismästaren Göran Zamora Lind från Bollnäs. Och två av långnabbsspecialisterna - Göran Lindvall från Luleå och Mikael Jansson från Råneå- dubblerar och alltså tar med sig även sina Volvo Original-bilar till tävlingen! också comebackande bröderna Bengt och Joachim Emilsson från MK Nord-Jämten i Strömsund tillhör gänget som har massor av erfarenhet från istävlande. En isracingbana är ungefär 1.500 meter lång och 30 meter bred och i regel mycket snabb. Farter på över 200 km/tim är inte ovanligt . Max 20 bilar tillåts starta. Förarna ställer upp med sju bilar i första startledet och i luckorna bakom ytterligare sex osv. Idealvädret för isracingförarna är sol och några grader plus, så att isen blir seg. Om det är kallt blir snöröken besvärande och körningen blir extremt chansartad.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063