23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Motor-Magasinet
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Forskare kritiserar Euro-NCAP:s krockprov

Folksams trafiksäkerhetsforskare Maria Krafft är mycket kritisk mot att Euro-NCAP inte tar med risken för whiplash-skador i sina krocktester. - Whiplashskador står för drygt 60 procent av alla personskador i trafiken som leder till invaliditet idag. Trots detta ingår whiplashskador fortfarande inte i Euro-NCAPs internationellt tongivande krockprovstester. Det faktum att Euro-NCAP år efter år inte värderar den i särklass vanligaste personskadan skickar fel signaler till bilindustrin, som till stor del prioriterar sin produkttutveckling efter testresultaten. Det säger Maria Krafft i samband med offentliggörandet av de nya bilmodeller, som uppfyller bolagets hårda säkerhets- och miljökrav. Listan baseras dels på Folksams egen undersökning Hur säker är bilen?, som bygger på olyckor som inträffat i verkligheten, dels på Euro-NCAPs krockprovsnormer. Maria Krafft anser att Euro-NCAP snarast måste införa krocktestvärden om whiplashskador i sina tester. Annars kommer inte deras resultat att spegla verkligheten ute på vägarna. Nu förs diskussioner inom Euro-NCAP om hur framtida whiplashtester bör utformas. Men egentligen borde de redan ingå i deras testarsenal: - Idag finns all kunskap som behövs för att värdera olika nackskyddssystem i krocktester. Tack vare resultat från svarta lådor inmonterade i vanliga personbilar vet vi idag vid vilka krockvåldsnivåer whiplashskador inträffar, liksom vid vilka nivåer sk- Whiplasholyckor orsakar överlägset flest personskador i trafiken. Euro- NCAP måste snarast hitta en modell för att beskriva detta. Då skulle fler biltillverkare prioritera utvecklandet av nya och effektivare skydd mot just whiplashskador. Just nu fin

BREAKING
{{ article.headline }}
0.125|instance-web01