23948sdkhjf

Citroën C3 - en ny bil från Citroën

Citroën C3 lanseras i Sverige i maj 2002. Med C3 kommer Citroën i Sverige att konkurrera i det växande småbils-segmentet, där man idag inte finns representerade. C3 är ritad och utvecklad i Citroëns Design Center och har en stark och originell personlighet som visar sig i de uttrycksfulla formerna. Bilens konstruktion gör den ljus, rymlig, praktisk och inbjudande. Den nya konstruktionen reflekteras i de yttre måtten. Bilen är 1,67 meter bred och 1,52 meter hög vilket är exceptionellt för en bil med en längd av 3,85 meter. Dessa proportioner gör att C3 blir ovanligt rymlig för att vara en kompaktbil. Den invändiga volymen i C3 används optimalt och bilen blir därför praktisk och bekväm både när det gäller passagerare och bagage. Bagageutrymmet är stort, 305 liter, för en bil i den här klassen och är enkelt att använda tack vare ett så kallat ”Moduboard” som är utvecklat av Citroën för att underlätta lastning. Detta innebär att hela eller en del av golvet i bagageutrymmet går att fälla upp vilket ger mer plats för bagage. C3 är kompakt och lätt att manövrera (med variabel elektrisk servostyrning) och är därför en idealisk stadsbil. Med sin utrustning och sina motoralternativ erbjuder bilen också en hög nivå när det gäller körglädje, som går att jämföra med en betydligt större bil. Vid lanseringen finns tre bensinmotorer att välja bland. Instegsmotorn på 1,1i utvecklar en effekt på 61 hk vid 5 500 varv/min och lämnar ett vridmoment på 94 Nm vid 3 200 varv/min. Motorn 1.4i utvecklar en effekt på 75 hk vid 5 400 varv/min och lämnar ett vridmoment på 118 Nm vid 3 300 varv/min. Denna motor har optimerats för att ge lägre bränsleförbrukning och ökad komfort genom en lägre ljudnivå och minskade vibrationer. Motorn 1.6i 16V hör till den senaste generationens bensinmotorer. Den ger C3 mycket bra prestanda och körglädje i sin kategori. Den utvecklar 110 hk vid 5 750 varv/min med ett vridmoment på 147 Nm vid 4 000 varv/min. Förbrukningen ligger på en påtagligt låg nivå. Motorn är mycket livlig och visar upp bra dragkraft även vid låga varvtal. De två kamaxlarna styr 16 ventiler via hydrauliska ventiltryckare med automatisk justering av ventilspelet. Motorn har ett ”ekologiskt” oljefilter som kan bytas utan oljespill och med ett helt återvinningsbart filterelement. C3 har högsta nivå gällande aktiv och passiv säkerhet. Dessutom en bra och stadig väghållning. Bromssystemet har ABS–bromsar med elektronisk bromskraftfördelning och en så kallad nödbroms som hjälper föraren att bromsa i paniksituationer. C3 har fyra airbags som standard. Det går dessutom att få gardin-airbag som tillval. En automatisk avstängning av bränsletillförseln sker om någon av de sex krockkuddarna utlöses. Den airbag som finns på främre passagerarplatsen kan avaktiveras med nyckel. Bältena fram är justerbara i höjdled. De är försedda med pyrotekniska försträckare med kraftbegränsare för att minska trycket på bröstkorgen i händelse av krock och därigenom öka skyddsnivån. De tre bältena bak är alla trepunktsbälten. Det centrala bältet bak är inbyggt i sätet vilket optimerar placeringen, förenklar användningen och behåller baksätet snyggt. Med sin omfattande säkerhetsutrustning blir C3 klassledare när det gäller säkerhet. Citroën C3 har också multiplex-elektronik av samma typ som i C5. Tack vare detta system kan bilen skryta med ett brett utbud av utrustning som ger hög komfort och säkerhet. Några exempel är: halvljus som lyser en minut efter det att de stängts av, styrningen av innerbelysningen, ”Black Panel”- en funktion som släcker ned vissa delar av instrumentbrädan för att inte blända på natten, den automatiska volymkontrollen i radion som funktion av hastigheten, vindrutetorkarnas hastighet, automatisk avstängning av funktioner som kan stå och dra ström (audiosystem, belysning…) efter 30 minuter. Priser i Sverige C3 1,1i SX 96 900 kr C3 1,4i SX 105 900 kr C3 1,6i V SX 115 900 kr

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062