23948sdkhjf

Crossfire blir verklighet

Nu är förra årets mest uppmärksammade experimentbil ´´ Chrysler Crossfire ´´ produktionsklar. Det blir ett spännande möte mellan amerikansk och tysk bilbyggarkonst helt i linje med DaimlerChryslers visioner. Crossfire som tagits fram och ritats av Chrysler i USA kommer att byggas av Tysklands främsta karosskräddare, legendariska Karmann. När sportcupén Chrysler Crossfire visades som experimentbil på Detroit-salongen i fjol, blev den en av mässans största publikmagneter. Idag ´´ bara drygt ett år senare ´´ visas en produktionsklar version upp i Europa. Försäljningen startar i mitten av nästa år. - Crossfire är framtidens sportcupé, säger Chryslers VD Dieter Zetsche. - Den symboliserar vad hela DaimlerChrysler fusionen handlar om. När vi kombinerar de olika styrkor vi har, på ett effektivt sätt, så kan vi inte bara ta fram en bil som Crossfire på ytterst kort tid. Vi kan dessutom bygga den med lönsamhet! - Jag menar att Crossfire är framtiden för Chrysler som varumärke. Beprövad kvalitet och teknik i en slående förpackning! En logisk följd av Zetsches resonemang är att nya Crossfire blir den första Chrysler som byggs i Tyskland. De 20.000 bilar man räknar med att sälja varje år kommer att byggas i samarbete med legendariska Karmann. Ett företag som specialiserat sig just på att bygga specialmodeller åt stora tillverkare. Den produktionsklara Crossfire är för övrigt mycket lik den konceptbil som visades i Detroit. Låg, tuff och med en design som uttrycker retro och futurism på samma gång liknar den inget annat i bilväg. Mäktiga 19-tums hjul bak ´´ och 18-tums fram ´´ förstärker intrycket av kraft. Liksom de mycket speciella, dubbla avgasrören. Drivkällan är en 3,2-liters V-6:a på 215 hk, som driver på bakhjulen via en 6-växlad (5-vxl automat) låda. Snabba fakta: Chrysler Crossfire 2004 != 3,2 liters, V6, 215 hk/310 Nm != 6-växlad manuell/5 vxl automat != Bakhjulsdrivning != Anti-spinn och -sladdsystem != Hastighetsberoende spoiler bak != Fälgar och däck: Fram: 18-tums lättmetallfälgar med 225/40ZR däck Bak: 19-tums lättmetallfälgar med 255/35ZR däck

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063