23948sdkhjf

Bättre whiplashskydd ska ge lägre premier

Bilägare vars bilar har ett dokumenterat effektivt skydd mot whiplashskador får en sänkning med tio procent på trafikförsäkringen från och med den 1 juli. Några bilmärken som ligger bra till för en premiesänkning är Volvo, Saab, Opel, Nissan, Ford, Honda och Peugeot. Whiplash-skadan är den i särklass vanligaste personskadan i trafiken idag. - Det nya är att Folksam knyter premiens storlek närmare till bilarnas säkerhetsstandard. Grundprincipen är: ju bättre säkerhet, desto lägre premie. Med en tioprocentig sänkning för de bilar som idag har de bästa whiplashskydden tar vi det första stege#NAME?Whiplashskadan står för drygt 60 procent av alla personskador i trafiken som leder till invaliditet idag. Varje år anmäls 20 000 whiplashskador, varav ungefär 2 000 leder till kroniska besvär och dessutom förtida pensionering på hel- eller deltid för cirka 200 personer. Risken för nackskador har ökat de senaste femton åren, medan risken för skallskador och benskador mer än halverats under samma period. - Bilsäkerheten har utvecklats enormt. Men whiplashskadorna är fortfarande ett sorgebarn, säger Maria Krafft. Det beror bland annat på att 90-talets styvare bilstolar har ökat risken för att nackskadas allvarligt vid påkörning bakifrån, säger Maria Krafft, trafiksäkerhetsforskare på Folksam. - I de bilar som är sämst utrustade för att klara en whiplashskada löper du åtminstone fem gånger högre risk att invalidiseras än i de säkraste. Det är oacceptabelt att allvarliga whiplashskador fortfarande kan inträffa i moderna bilar som körs i relativt låga hastigheter, menar Maria Krafft. Noggrann prövning Bilar som godkänns för sänkt premie måste ha avancerade whiplashskydd i stolsrygg och/eller huvudstöd, som minskar accelerationskrafterna för de åkande i själva krockögonblicket. Folksam kommer att begära in underlag från biltillverkarna som bekräftar att deras whiplashskydd har denna effekt. I första hand vill Folksam grunda en premiesänkning på krockdata från verkliga olyckor. Om biltillverkaren ännu inte har utvärderat sitt skydd kan resultat från krocktester räcka som underlag tills vidare. - På senare år har alla bolag mest talat om höjda bilpremier. Men nu kopplar Folksam premiesättningen tydligare till hur pass utvecklat whiplashskyddet är i olika bilmodeller. Vi vill pröva nya premiesänkningsmetoder i bilförsäkringen, samtidigt som utvecklingen mot ännu säkrare bilar kan påskyndas, säger Kjell Wirén.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078