23948sdkhjf

Nya bilmotorers miljöegenskaper undersökta

Utsläppen från personbilar har minskat kraftigt och partikelfilter är ett effektivt sätt att minska partikelutsläppen från dieselbilar. Många problem återstår dock att lösa, enligt en undersökning där nya bensin- och dieselbilar jämförts, och som redovisades vid ett Vägverksseminarium. - En ökad andel dieselbilar kan bidra till lägre utsläpp av koldioxid eftersom dieselmotorn är effektivare. I många andra EU-länder har dieselbilarnas andel av trafikarbetet växt kraftigt under senare år. Någon sådan ökning har vi inte sett i Sverige, sa Vägverkets miljödirektör Lars Nilsson vid ett seminarium. Utsläppen av koldioxid är en av vägtrafikens största utmaningar. Koldioxidutsläppen från trafiken måste minska kraftigt. Dessutom måste trafikens utsläpp av andra ämnen som påverkar människors hälsa och miljön minska. Det rör sig om partiklar, kolväten och kväveoxider. - De stora framsteg som tekniken med trevägskatalysator gjort det senaste decenniet har minskat utsläppen från bensinbilar kraftigt. Det gäller även i vårt klimat, enligt de tester som vi har gjort i avsevärt lägre temperatur än de +20°C till +30°C som man vanligtvis testar i, sa Peter Ahlvik, ERD3 AB, författare till rapporten Environmental and Health Impact from Modern Cars. Den allmänna uppfattningen i Sverige har varit att dieselbilar släpper ut väsentligt mer av farliga ämnen än bensinbilar. Nu har vi dock sett att flera icke reglerade utsläpp från dieselbilar ligger på samma nivå som för bensinbilar och i flera fall lägre. Två stora problem kvarstår dock för dieselbilarna - kväveoxider (NOX) och partikelutsläpp. I dag finns ingen enkel möjlighet att kraftigt reducera utsläppen av NOX från dieselbilar, men sådan teknik håller på att utvecklas. Peugeot-Citroën säljer också dieselbilar med partikelfilter, och andra tillverkare kommer att följa detta exempel. Vid testerna hade dieselbilen med partikelfilter lägre partikelutsläpp än bensinbilarna. Detta visar att tekniken med partikelfilter är mycket effektiv. Partikelutsläppen från dieselbilen som saknade partikel-filter var avsevärt högre än motsvarande utsläpp från bensinbilarna, men vid hårdare belastningar var partikelutsläppen från bensinbilarna på ungefär samma nivå som för dieselbilen utanpartikelfilter. I undersökningen har man också beräknat avgasemissionernas inverkan på hälsa och miljö. - Den bil som innebär lägst cancerrisk enligt denna studie är en Peugeot diesel med partikelfilter. Samtliga testade bilar hade lägre cancerriskindex än bensinbilar av årsmodell 1993/94 sade Peter Ahlvik. Olle Hådell, Vägverkets fordonsavdelning, sammanfattade: * Nya bilar är avsevärt renare än äldre, även lite äldre katalysatorförsedda bilar är klart sämre än de nyaste bilarna. * För bensinbilarna kvarstår problem med ökade utsläpp av framförallt kolväten i samband med kallstart. Detta är speciellt tydligt vid låga temperaturer. * Partikelutsläppen från bensinbilar måste undersökas närmare - även dessa behöver regleras * Kväveoxidutsläppen från dieseldrivna bilar måste minskas kraftigt. Teknik för detta är på väg. * Partikelutsläppen från dieselbilar måste och kan minskas radikalt med hjälp av filterteknik. Detta har redan visats kommersiellt av Peugeot-Citroën och fler tillverkare är på gång. * I takt med att bilarna blir allt renare framstår bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp som den största utmaningen. Den överenskommelse som EU-kommissionen träffat med biltillverkarna om en minskning av koldioxidutsläppen med 25 procent fram till 2008 jämfört med 1995 är en början, men avsevärt större förbättringar behövs, bland annat därför att trafikarbetet ökar så kraftigt. Olle Hådell avslutade med att utsläppskraven på sikt bör vara lika oavsett vilket bränsle som används.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063