23948sdkhjf

EU-larm i fordon

- SOS Alarm går in i samarbete med fordonsindustrin för att öka säkerheten på vägarna. Vi vill medverka till att skapa metoder för snabb och gränsöverskridande hjälp till nödställda inom EU. Detta är ett område där vi i Sverige ligger långt framme och där vi tror att vi kan bidra med en hel del säger Sven-Runo Bergqvist, VD i SOS Alarm. SOS Alarm och flera europeiska systerorganisationer inleder ett samarbete med fordonsindustrin inom EU-projektet E-merge i syfte att erbjuda ökad säkerhet och trygghet i fordon. Vid olyckshändelse skall det gå att få telefonkontakt med räddningsorganisation, antingen genom en SOS knapp i bilen eller via ett automatlarm från krockkudde el dyl. Till larmet kan kopplas såväl exakt positionsangivelse som hastighet och fordonsdata samt t ex medicinsk information. Sverige anses intressant eftersom samhällets alla räddningsresurser kan nås genom SOS Alarm och det gemensamma nödnumret 112. Projektet kommer att pågå i två år. Bland deltagande fordonstillverkare kan nämnas Volvo, General Motors samt PSA (Peugot, Citroen) och Seat. För att prova och utvärdera larmsystemet kommer testverksamheter byggas upp i Sverige, Italien, Storbritannien samt i Tyskland och Spanien. E-mergeprojektet Viktiga mål för projektet är att - finna former för fordonstillverkare och larm/räddningsorganisationer att gemensamt öka säkerheten i trafiken. För att rädda liv ska larmen gå fram även då den som larmar inte vet platsen för händelsen eller kanske inte ens är vid medvetande. - bidra till att utveckla en teknisk och operativ standard för Europa. Många fordonstillverkare har redan tekniska lösningar men det gäller nu att få dem att harmoniera och fungera gränsöverskridande. - skapa en infrastruktur för fordon och larmmottagare som också ger möjlighet att utveckla andra mobila tjänster riktade mot fordon, t ex Fleet Management. Svensk testverksamhet I projektet ska SOS Alarm testa och utvärdera funktionen mellan fordonsutrustning/ larmmottagare/räddningsresurs - d v s hela larmkedjan. Det kan t ex innebära att ta emot och bedöma ett larm från en svensk kund i ett annat land och därefter föra över informationen på ett standardiserat sätt till utlarmande organisation i det landet. En annan viktig del inom det svenska åtagandet är att analysera de svårigheter som kan finnas på det institutionella, tekniska och språkliga planet.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093