23948sdkhjf

Bosch bränsleinsprutningssystem 50 år

Bosch bränsleinsprutningssystem fyller 50 år. Gutbrod Superior 600 och Goliath 700 GP var de första personbilsmodellerna som år 1952 standardutrustades med Bosch direktinsprutningssystem. Uppfinningen var ett stort steg framåt inom motorteknik. Insprutningssystemet minskade bränsleförbrukningen med 20 procent och ökade motoreffekten lika mycket. Bosch bränsleinsprutningssystem var som standard även i den legendariska Mercedes 300 SL som lanserades 1954. Bilen kallas också som Mercedes måsvinge, eftersom bilens dörrar öppnas uppåt. Idén kom från flygindustrin där Bosch även är aktiv och har sedan 1937 tillverkat bränsleinsprutningssystem för flygplansmotorer. På 50-talet var ett insprutningssystem något exklusivt som endast fanns i dyra bilmodeller. Så småningom insåg allt fler biltillverkare fördelarna med ett insprutningssystem jämfört med en vanlig förgasare och började montera systemet i sina nya bilmodeller. D-Jetronic genombrottet Volkswagen 1600 TL, som lanserades 1967, var den första vanliga bilmodellen som hade det elektroniska Bosch D-Jetronic insprutningssystem som standard. Därefter gick utvecklingen fort. Fem år senare fanns D-Jetronic redan i 18 bilmodeller. Fördelarna var stora. Det elektroniskt styrda systemet mätte exakt den bränslemängd som motorn behövde i olika lägen. Därmed kunde biltillverkare öka motoreffekten, samtidigt som bränsleförbrukningen och avgasutsläppen minskade. Nästa steg i utvecklingen var ett nytt Bosch insprutningssystem med lambdareglering som lanserades 1976. Detta system gjorde det möjligt att utveckla ett effektivt avgasreningssystem och strax efteråt lanserades trevägskatalysatorn. 1979 presenterades Bosch Motronic bränsleinsprutningssystem med ett integrerat tändsystem. DI-Motronic senaste system Nästa milstolpe var lanseringen av Bosch DI-Motronic direktinsprutningssystem, år 2000. Systemet gör det möjligt att ytterligare sänka bränsleförbrukningen och avgasutsläppen. Hjärtat i systemet är en högtryckspump som med 120 bars tryck sprutar bränsle direkt in i förbränningskammaren. Bilar med extremt låg förbrukning, som Volkswagen Lupo FSI och nya Volkswagen Golf FSI, har båda DI-Motronic insprutningssystem. Volkswagen använder DI-Motronic därför att systemet är så flexibelt. DI-Motronic ger alltid en optimal bränsle/luftblandning vilket gör att bränsleförbrukningen och avgasutsläppen blir lägsta möjliga.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.068