23948sdkhjf

Olycksanalys bättre än krock-tester

Det är förvirrande för konsumenterna när Euro-NCAP tester säger en sak och uppföljningar av verkliga säger olyckor en helt annan. Det var deltagarna på Mercedes-Benz trafiksäkerhetsseminarium i eniga om. - Krocktester tenderar att få tillverkarna att fokusera på bestämda, betygsatta områden på bekostnad av andra, sa Vägverkets trafiksäkerhetsdirektör professor Claes Tingvall. - Finns det forskningsdata från verkliga olyckor är det en bättre mätare på hur säker en bil egentligen är. Bara på nyare bilar där sådana underlag saknas är tester som till exempel Euro-NCAP vägledande. Mercedes-Benz trafiksäkerhetsseminarium i Malmö , var företagets första hittills utanför Tyskland. Fyra av Mercedes-Benz ledande trafiksäkerhetsexperter var på plats för att berätta om visioner och strategier, liksom vägverkets trafiksäkerhetsdirektör Claes Tingvall som inledde seminariet med ett kontroversiellt utspel. - Tester som Euro-NCAP har helt klart drivit utvecklingen framåt. Men att bara göra ett fåtal tester på en så komplex produkt som en bil kan leda till att industrin bygger bilar där det viktiga inte är säkerheten, utan att klara testerna. - Att ana#NAME?Som ett exempel på detta nämnde Tingvall att ett svenskt försäkringsbolag nu inför en tioprocentig premiesänkning på de bilar där tillverkarna kan bevisa att de minskar riskerna för långvariga men av nackskador.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064