23948sdkhjf

Audis mest effektstarka modell

RS 6 är Audis mest effektstarka modell hittintills, och den har utvecklats gemensamt av quattro GmbH och Audi AG. Audi RS 6 har en V8-biturbomotor med en effekt av 331 kW (450 hk) och erbjuder samma prestanda som en fullblodssportbil. Det innovativa DRC-systemet (Dynamic Ride Control = dynamisk körkontroll) och det högeffektiva bromssystemet med 8-kolvsok erbjuder kördynamik av ett helt nytt slag. V8-motorn på 4,2 liter i Audi RS 6 når toppeffekten av 331 kW (450 hk) mellan 5700 och 6400 r/min. Toppvridmomentet på 560 Nm står till förfogande inom ett mycket stort varvtalsområde – från 1950 till 5600 r/min. Audi RS 6 accelererar från 0-100 på 4,7 sekunder och uppnår 200 km/h efter 17,6 sekunder. Topphastigheten är begränsad till 250 km/h. Motorblocket i Audi RS 6 är av aluminium. Motorn är utrustad med tre insugnings- och två avgasventiler per cylinder. De två turboaggregatens effekt har ökats ytterligare genom laddluftkylare. Audi RS 6 har som standard permanent fyrhjulsdrift (quattro) samt en femstegad automatväxellåda med tiptronic (som har utvecklats speciellt för den höga motoreffekten). Om man så önskar kan bilen växlas ”manuellt”, då via paddlar på ratten. För att matcha bilens höga fartprestanda har quattro GmbH utvecklat ett helt nytt bromssystem för Audi RS 6. Bromsskivor i kompositmaterial på såväl fram- som bakhjulen är av samma typ som används inom motorsporten. Bromsskivornas nav är tillverkade i aluminium vilket minimerar vikten och ger lägre ofjädrad massa. Den är ansluten till en ventilerad, gjuten friktionsring med 14 radiella stålsprintar. Konstruktionen gör att komponenterna expanderar termiskt. Det flytande utförandet förbättrar bromsskivornas stabilitet, i synnerhet när de utsätts för extrem belastning och därmed höga temperaturer. De ventilerade skivbromsarna har en diameter av 365 millimeter fram och 335 millimeter bak. Bromssystemet har fasta bromsok med åtta kolvar fram och flytande bromsok av enkolvstyp och integrerad handbroms bak. Parametrarna för ABS-systemet och systemet för elektronisk bromskraftsfördelning har anpassats till de ändrade hydrauliska förhållandena. ABS-systemets sportiga styralgoritmer ger mycket korta bromssträckor och optimal manövrering. Dynamiskt upphängningssystem förhindrar krängning och nigning Audi RS 6 är den första Audi-modellen som utrustats med det innovativa DRC-systemet. Det består av ett speciellt dämpningssystem som, utan att använda sig av elektronik, motverkar nigning och stötar. Vid styrning in i och genom en kurva varieras dämparens karaktär, så att rörelserna kring den längsgående axeln (rullning) reduceras till ett minimum. DRC-systemet motverkar fordonsrörelser kring den tvärgående axeln (krängning) vid acceleration eller inbromsning enligt samma princip. Standardutrustningen är riklig med dekorpanelen i kolfiber, elmanövrerbara Recaro sportstolar i läder, klimatanläggning, akustiskt parkeringssystem, elfönster och -speglar med automatisk avbländning samt elinställbar ratt och CD-radio. Standard är även dubbla airbags fram samt Audi Sideguard sidoairbagsystem. Audi RS 6 byggs i Neckarsulm i samarbete mellan Audis AG och dess dotterbolag quattro GmbH. Bilen slutmonteras i quattro GmbH:s anläggning och produktionen uppgår inte till mer än en handfull bilar per dag. Audi RS 6 kostar 851 000 kronor på den svenska marknaden och kommer till Sverige i augusti. Redan nu finns ett femtontal beställningar på bilen.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078