23948sdkhjf

Klimatanläggningar på frammarsch

Klimatanläggning, som för inte så länge sedan betraktades som lyxig extrautrustning, blir allt vanligare i bilarna som säljs på den svenska marknaden. 95 procent av alla Volvo som säljs har klimatanläggning. Det finns två typer av luftkonditioneringssystem. Det första är ett manuellt system, där bilens ventilationssystem kompletterats med en kylkrets som fungerar på samma sätt som ett vanligt kylskåp. Ett gasformigt köldmedium komprimeras i en kompressor och kyls under högt tryck i en värmeväxlare i bilens front. Gasen övergår då till en vätska, som via en expansionsventil förgasas i en ny värmeväxlare i klimatenheten. För detta åtgår värme - ventilationsluften kyls. Det gasformiga köldmediet återförs till kompressorn och kretsen är sluten. Det andra systemet är mer avancerat tekniskt sett, men enklare för föraren och passagerarna. Systemet innehåller temperatursensorer och en solsensor, och håller även reda på bilens fart. De olika signalerna samlas i en microprocessor, som sedan bestämmer fläkthastigheten och reglerar distributionen av luften så att temperaturen i kupén hålls konstant. Detta system heter ECC (Electronic Climate Control), och finns i de flesta av Volvos bilmodeller med två klimatzoner, en för föraren och en för passageraren. Föraren är ju mer aktiv i bilen och brukar föredra en något svalare temperatur än passageren. Behaglig temperatur ökar säkerheten Men en behaglig temperatur i bilen är inte bara en fråga om komfort. Forskning har visat att det finns en klar koppling mellan temperaturen inne i kupén och förarens koncentration och uppmärksamhet. En studie genomförd 1992, där Volvos klimatexpert Fredrik Norin deltog, visade överraskande resultat. En grupp av över 80 förare fick köra en given sträcka under en timma. Hälften av förarna fick köra i 21 graders kupétemperatur, andra hälften i 27 grader. En dator i bilen kunde tända olika signaler: Hastighetsmätare, klocka eller varvräknare kunde till exempel visa fel värden. Även tydligare signaler fanns med såsom att vindrutetorkarna kunde starta och ett fingerat blåljus kunde dyka upp i backspeglarna. Försökspersonerna, som endast visste att det handlade om en undersökning av körsäkerhet, hade instruerats att så snabbt som möjligt reagera med en knapptryckning samt att tala in sina iakttagelser på en bandspelare. Resultaten var häpnadsväckande tydliga: Under den andra halvtimmans körning missade 27-gradersförarna 90 % fler signaler och reaktionstiden blev genomsnittligt 30% längre jämfört med 21-gradersförarna. Även under de första 30 minuterna fick man tydligt försämrat resultat vid den högre temperaturen - om än inte fullt lika mycket. Vid 27°C, missade förarna 50% mer signaler än vid 21°C, och deras reaktionstider var i genomsnitt 22% långsammare i den varmare bilen. - Studien bevisade det vi hade trott sedan ett tag - att det finns en mycket klar koppling mellan hur förarens prestationer och temperaturen i bilen, säger Fredrik Norin. Man kan säga att luftkonditionering är inte bara en fråga om komfort - det är

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.219