23948sdkhjf

Audi A4 blir snålare och starkare

Audi A4 och A2 med snåla och starka FSI-motorer på 150 respektive 110 hk samt 13 respektive 8 extra hästkrafter i Audi A4 1,8T och A6 2,5 TDI. Detta är, tillsammans med sportpaketet S-line som nu finns att välja till flera modeller, de viktigaste nyheterna från Audi under den närmaste tiden. Genom att använda sig av den banbrytande direktinsprutningsteknologin även för bensinmotorer blir Audi A4 2,0 FSI såväl stark som snål. Motoreffekten uppgår till 110 kW (150 hk) och toppvridmomentet till 200 Nm. Sedanversionen accelererar från 0 till 100 på 9,6 sekunder och uppnår en toppfart på 218 km/h. När det gäller bensin förbrukar bilen inte mer än 7,1 liter per 100 km. Det för klimatet viktiga CO2-utsläppet hålls på moderata 170 g/km. Den nya FSI-teknologin (FSI=Fuel Stratified Injection) introducerades först i Audi A2, men kommer nu alltså också även i A4-modellen. Mottot för FSI är mer kraft från varje bränsledroppe. FSI-motorer är allroundmotorer: de ger ett högre moment och mer kraft och är därför kännbart mer dynamiska och effektiva än motorer med konventionell direktinsprutning. De gör det dessutom möjligt att reducera bränsleförbrukningen med upp till 15 procent för serietillverkade bilar. FSI-motorerna är också miljöanpassade och uppfyller kraven för svensk miljöklass 2005. Audi A2 1,6 FSI pressvisades i Sverige i slutet av maj. Bilen accelererar från 0 till 100 km/tim på 9,8 sekunder. Den är byggd med aluminiumkaross och Audi Space Frame (ASF) och når en topphastighet på 202 km/tim. Under motorhuven hittar man en 1,6-litersmotor med FSI-bensindirektinsprutning som ger hela 81 kW (110 hk) och ett vridmoment på 155 Nm. FSI-motorn på 1,6 liter uppvisar en anmärkningsvärd potential för bränsleekonomi tack vare tekniken med direkt bränsleinsprutning. Med A2 1,6 FSI kör man 100 kilometer på bara 5,9 liter. A2 1,6 FSI erbjuder också föraren något annat positivt som ett resultat av den nya motorteknologin: Eftersom bilen klassats i avgaskategori EU4 uppfyller den också svensk miljöklass 2005. CO2-utsläppen uppgår till 142 g/km. Den ökade motoreffekten jämfört med 1,4-versionen är skälet till de olika ändringar som gjorts på den nya modellen. Till exempel har upphängningssystemet ändrats för att återspegla A2-toppmodellens bättre prestanda. A2 1,6 FSI har dessutom skivbromsar bak för effektiv bromsning i alla situationer. A4 1,8T får nu 13 extra hästkrafter och motorns effekt blir därmed 120 kW (163 hk). Toppvridmomentet 225 Nm är en ökning med 15 Nm jämfört med föregångaren. Topphastigheten blir 228 km/h och 0-100 km/h klaras av på 8,6 sekunder. Bränsleförbrukningen uppgår till 8,2 liter/100 km, vilket är samma som i 150 hk-versionen. Även denna motor uppfyller kraven för miljöklass 2005. Även A6 2,5 TDI får nu en starkare motor. Effekten ökar med 8 hk till 120 kW (163 hk). Däremot ökar inte bränsleförbrukningen, som uppgår till 6,9 liter/100 km. Maximalt vridmoment är 310 Nm och bilen accelererar från 0 till 100 km/h på 9,3 sekunder. Toppfarten uppnås vid 222 km/h. Trots en högre effekt uppfyller denna diesel fortfarande kraven för svensk miljöklass 2000.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062