23948sdkhjf

Odlat bränsle blir för dyrt

Det finns ingen rimlig möjlighet att nå föreslagna EU mål för introduktion av biodrivmedel. Detta framgår av en studie som presenteras av Vägverket tillsammans med Ecotraffic. Odlade jordbruksprodukter blir för dyra att omvandla till fordonsbränslen. Skogsrester och energiskog erbjuder bättre ekonomiska villkor för en effektiv produktion av biodrivmedel. Därmed kommer bränslen som metanol, etanol, vätgas och DME få en ledande roll på bekostnad av biogas, spannmålsetanol, RME och andra nischbränslen. #NAME?I rapporten konstateras också att det inte finns rimliga möjligheter att nå målsättningen om 2% biodrivmedel till 2005 som har diskuterats inom EU. - Det är viktigare att nu satsa på ett långsiktigt arbete för att introducera hållbara alternativ än att nå kortsiktiga mål. Samtidigt får inte arbetet avstanna eftersom det kommer att ta lång tid att byta energikälla för transporterna tillägger Lars Nilsson. Bakgrunden till studien är att kraven på minskade utsläpp av klimatgaser har ökat intresset för en storskalig övergång till alternativa drivmedel för fordon.och EU:s direktivförslag för en introduktion av biodrivmedel har gjort frågan extra aktuell men kan innebära en risk för satsningar som inte är långsiktigt hållbara. ökat intresset för en storskalig övergång till alternativa drivmedel för fordon. #NAME?Analysen visar att metanol är huvudkandidaten för att ersätta bensin, men även etanol från skogsråvara är mycket intressant Etanol från spannmål bedöms vara för kostsam för en storskalig introduktion. Cellulosabaserad metanol och etanol verkar kunna bli billigast men ändå innebära en merkostnad på minst ca. 2 kr/liter bensinekvivalent (den mängd drivmedel som ersätter en liter bensin). Det behövs därför en kraftig satsning på att utveckla tekniken kring de mest lovande alternativen. Diesel kan ersättas med s.k. Fischer-Trops diesel eller med Dimetyleter (DME) som görs av bioråvara. Rapsmetylester (RME) har en mycket låg potential för att ersätta diesel och kostnaderna är höga. Biogas kan vara intressant som nischbränsleför lokala fordonsflottor men den begränsade tillgången gör att den inte kan bli ett huvudbränsle. I en framtid kan vätgas erbjuda en ren och flexibel lösning på transportsektorns energibehov, men många kritiska problem är ännu olösta vilket gör att det kan dröja mycket länge innan en storskalig vätgassatsning blir aktuell.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.047