23948sdkhjf

Honda FCX -första godkända bränslecellsbilen

Honda:s bränslecellsbil FCX har godkänts av EPA (Environmental Protection Agency) och CARB (California Air Resource Board) i USA. Det är första gången någonsin för en bränslecellsbil. Hondas VD Hiroyuki Yoshino säger: Under 1972 var Honda den första biltillverkare som klarade EPAs utsläppskontroller enligt föreskrifterna i USAs Muskie Act (de strängaste kraven i världen vid den tiden) och därmed startade en ny epok med rena utsläpp. I och med att vår bränslecellsbil har blivit godkänd inleds en ny era, väteåldern. Med godkännandet som grund och med resultat från vägtester i USA och Japan har Honda förhoppningen att FCX kan börja marknadsföras i de båda länderna i slutet av 2002, vilket är tidigare än planerat. De första tre åren kommer inte mer än ett trettiotal bilar att finnas till försäljning i USA och Japan. Eftersom distributionsnätet för väte inte är särskilt väl utbyggt begränsas marknaden inledningsvis till Tokyo i Japan och Kalifornien i USA. Kunderna kommer att erbjudas leasingavtal med avgifter och villkor som beslutas senare. Honda presenterade testbilarna FCX-V1 och FCX-V2 i september 1999 och den fyrsitsiga FCXV3 i september 2000. Under 2001 presenterades den fjärde generationen, FCX-V4, med bättre prestanda och krocksäkerhet. Utvecklingen av bränslecellsbilen har löpt friktionsfritt med hjälp av testdata som samlats in under verkliga körförhållanden. Datainsamlingen har kunnat göras genom deltagande i ett amerikanskt projekt under överinseende av California Fuel Cell Partnership samt genom vägtestning i Japan godkänd av japanska myndigheter. Detta är en viktig milstolpe för bilindustrin och ger hopp om renare luft för alla amerikaner säger Jeff Holmstead, administratör vid Office of Air and Radiation hos EPA. ?Även om det fortfarande återstår mycket arbete för att bränslecellsbilen ska bli ett ordinarie transportmedel är denna certifiering ett viktigt första steg. Californiens certifiering av Hondas FCX är ett oerhört framsteg säger Alan C. Lloyd, ordförande i CARB. California Fuel Cell Partnership ´´ som omfattar energibolag, biltillverkare, komponenttillverkare och officiella representanter ´´ hjälper till att koordinera viktiga branschoberoende frågor, inklusive infrastrukturutveckling. Den nya EPA- och CARB-godkända bränslecellsbilen som utvecklats för marknaden i USA och Japan heter FCX. Motorns vridmoment har ökats med ca 15 % jämfört med testbilen FCX-V4 och effekten vid mellanhöga och höga varvtal är också bättre vilket resulterar i en kraftfull elmotoracceleration och en topphastighet på 150 km/h. Med 156,6 l tankvolym som klarar 350 atmosfärers tryck har aktionsradien för FCX ökat 40 km jämfört med FCX-V4 och uppgår nu till 355 km. Den nya modellen har samma krocksäkerhet som tidigare, men är 40 mm kortare än FCX-V4 samt ny design på både bakre och främre stötfångare. Modellnamn FCX Antal passagerare 4 Topphastighet 150 km/h Motor Max effekt 60 kW (82 hk) Max vridmoment 272 Nm Typ Synkron växelströmsmotor (tillverkad av Honda) Bränslecellspaket Typ PEFC (polymerelektrolytisk bränslecell, tillverkad av Ballard) Effekt 78 kW Bränsle Typ Komprimerad vätgas Förvaring Högtryckstank för vätgas (350 atmosfärer) Volym 156,6 l Mått (L x B x H i mm) 4 165 x 1 760 x 1 645 Ackumulatorer Ultrakondensator (tillverkad av Honda) Aktionsradie 355 km

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063