23948sdkhjf

Helelektriskt system perfekt för fordonsbranschen

Varför krångla till konstruktioner med en massa axlar, leder och stänger när samma arbete/kommunikation istället kan utföras med vanlig elkabel? Som underleverantör till bl.a. fordonsindustrin har SKFs forskningsavdelning ett väl utvecklat samarbete med kunder över hela världen. Fordonstillverkarnas allt hårdare press på underleverantörerna, tillsammans med den mekatroniska utvecklingen (mekanik och elektronik i ett), har lett fram till innovativa lösningar som varit omöjliga att konstruera för bara några år sedan. SKF har ett djupt engagemang i fordonsmekatronik och intelligenta elektromekaniska ställdonsenheter. Företaget har utvecklat ett helelektriskt styrsystem som baseras på ett lager som genom magnetism fungerar som mekatronisk styrmodul. Som att köra bil i datorspel Jämförelsen med ett datorspel är möjligen inte korrekt, men gör det enklare att förstå. Med ratt som monteras på bordsskivan kan du köra bilen (gasa, bromsa, styra och växla) på datorskärmen, trots avsaknad av rattstång och pedalställ. Den som provat vet att styrrörelserna är mycket exakta… Elektroniska signaler styr elmotorer Styrsystem behöver inte vara detsamma som att med ratt styra framhjulen på en bil (eller bakhjulen på en truck). SKFs helelektriska styrsystem by wire styr elektroniska signaler från en givare via en kontrollenhet vidare till ett ställdon. Givaren kan vara en ratt, gas/bromspedal etc. Kontrollenheten bestämmer, beroende på mängden signaler och hur den är programmerad, med vilken acceleration och hastighet ställdonet ska reglera t.ex. en elmotor. Denna elmotor, som kan variera i storlek och effekt, kan driva ett fordon framåt/bakåt. Men den kan lika gärna driva en styrled höger/vänster. Eller lyftstativet på en gaffeltruck upp/ner. Regleringen kan göras stegvis ökande/minskande. I princip är tekniken inte märkvärdigare än centrallås eller elektriska fönsterhissar på en bil. Tekniken perfekt i fordonsproduktion Okej. Tekniken finns, men vad har den för användningsområden? Med tanke på dess tillförlitlighet, exakthet och enkelhet (plug-and-play) vågar jag, högst personligen, påstå att vi människor kommer att omge oss av tekniken inom fem år. Redan tidigare för flera av oss. - Våren 2001 presenterade SKF, tillsammans med bildesignern Bertone, konceptbilen Filo (tråd på italienska). Traditionella komponenter som rattstång, pedalställ, bromsrör osv. saknas på konceptbilen. Styrning, bromsar, växellåda och koppling styrs istället av SKFs by wire-teknik. - I början av 2002 visades konceptbilen Autonomy, utvecklad i samarbete med General Motors, med samma teknik. Den futuriska konceptbilen hade dessutom en elmotor i vardera hjul, vilka fick sin energi från ett bränslecellsystem. All teknik i en 15 cm hög bottenplatta Detta system (med bränslecell, vätelagring osv.) har konstruerats så att det, tillsammans med nödvändiga framdrivningskomponenter, ryms i ett fullt körbart chassi som endast är 15 cm högt. Denna bottenplatta ger låg tyngdpunkt och är med by wire-tekniken okomplicerad. Kablage istället för mekaniska axlar, leder och stänger gör fordonet trafiksäkrare, miljövänligare och lättare. Rattstång och pedalställ utgör säkerhetsrisker vid frontalkollisioner, bromsrör läcker hydraulolja, tung vikt stjäl energi. Genom att bygga bil med bottenplatta är att det dessutom enkelt att skifta kaross. Som i bilens barndom, när bilar byggdes på ram, då bilägaren kunde byta från vinter- till sommarkaross, från två- till fyrdörrars kaross. Eller tvärtom. Dra åt p-bromsen med tryckknapp - Nyligen meddelades att SKF i samarbete med PBR Australia, global underleverantör av parkeringsbromsar, ska utveckla en elektroniskt styrd parkeringsbroms där föraren drar åt bromsen genom att trycka på en knapp. Med knappen kan föraren välja mellan antingen gradvis ökande bromsverkan, eller enbart på eller av. Den elektroniska parkeringsbromsen hjälper föraren att starta i backe, eller vid trafikljus, genom att bromsen automatiskt släpper vid gaspådrag. - Kullagerfabrikanten har dessutom konstruerat ett lager med vilket fordonsföraren, under färd, kan kontrollera och justera däckens lufttryck inne i bilen. Gaffeltruck helt utan hydraulik - Även för industrifordon (truckar, entreprenadmaskiner, etc.) finns stort intresse för by wire-teknik. I samband med den stora internationella tyska mässan CeMat i våras premiärvisade SKF en gaffeltruck helt utan hydraulik, E-Truck HFO (Hydraulic-Free Operation). Med tekniken behövs ingen mekanisk eller hydraulisk överföring. Det innebär färre utrymmeskrävande axlar, leder och hydrauler/hydraulslangar. Utrymmet i förarhytten kan, liksom kupén i bilar, göras flexiblare. Ratt och andra reglage kan placeras helt ur ergonomisk synpunkt, inte mekanisk. Komfort och säkerhet kan förbättras. Systemet kan programmeras t.ex. så att ratten kan vridas allt mellan två och sex varv mellan fulla rattutslag. Antalet varv kan anpassas i förhållande till åkhastigheten. Detta innebär att ratten inte behöver vridas lika mycket i låg hastighet som vid hög, vilket ger hög körkänsla och underlättar t.ex. vid manövrering i trånga utrymmen. Förenklar fordonstillverkning och -reparation Det helelektriska systemet förändrar radikalt förutsättningar vid konstruktion av fordon. Liksom att sammansättningstiden vid produktion kan kortas, eftersom det är lättare att dra elkablar än att montera mekaniska axlar, leder, stänger osv. Även underhåll och reparationer blir smidigare (och renare) att utföra. Modulerna i sig är underhållsfria och totalt bör det helelektriska styrsystemet ge lägre livscykelkostnader.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062