23948sdkhjf

Högprestandaversion av Mazda 6

VÄRLDSPREMIÄR FÖR MAZDA6 MPS I PARIS Mazda6, som har svensk säljstart i helgen, kommer att visas i en högprestandaversion på den internationella bilsalongen i Paris. Mazda6 MPS är en riktig körmaskin med turboladdad 2,3-litersmotor på 280 hk och fyrhjulsdrift. Mazda6 lanseras i dagarna i Sverige och har redan hunnit bli en enorm säljsuccé i hemlandet Japan och på de stora europeiska marknaderna. Men Mazda vilar inte på lagrarna; redan på bilsalongen i Paris 26 september till 13 oktober visas en högprestandaversion med ännu sportigare design. Mazda6 MPS är en konceptbil som tagits fram av Mazdas R&D-center i Oberursel, en by utanför Frankfurt i Tyskland. Mazda6 MPS har skapats för ännu större körglädje och ännu sportigare linjer än de som renderat nya Mazda6 en lavin av beröm i motorpressen. Mazda6 håller linjen såväl utanpå som inuti och ifråga om prestanda. Den är helt enkelt det ultimata uttrycket för Mazdas Zoom-Zoom anda i en befintlig modell. Om man börjar framifrån kännetecknas Mazda6 MPS av en djup frontspoiler med stora luftintag i samma stil som på kommande sportbilen Mazda RX-8. Grillen är ny tolkning av Mazdas familjetypiska femuddsgrill. Frontspoilern och bakspoilern är inte bara ögonfröjd utan bidrar till optimal stabilitet i hög fart. Rejäla skärmbreddare ger plats för mäktiga 18-tumsfälgar med Michelin Pilot Sport däck. Bilens lack är en helt ny nyans som hjälper till att framhäva bilens dynamiska yttre och kallas Silver Storm. Den nya direktinsprutade och turboladdade 2,3-litersmotorn ger en excellent kombination av låga utsläppsnivåer, god bränsleekonomi och minst sagt rejäla prestanda. Med en max effekt av hela 206 kW (280 hk) vid 6.500 varv/min och björnstarka 360 Nm maxvrid vid låga 3.500 varv/min tar Mazda6 MPS plats bland kontinentens namnkunnigare prestandabilar. Trots den höga effekten klarar motorn de Europeiska avgaskraven enligt 2005 och även motsvarande avgaskrav i USA och Japan. All denna effekt finner sin väg ner i körbanan tack vare ett helt nytt system för fyrhjulsdrift. Fyrhjulsdriften i Mazda6 MPS kombineras dessutom med ett system för aktiv kontroll av hjulens grepp. Systemet som regleras elektroniskt är speciellt avpassat för högprestandabilar och ger optimalt väggrepp för alla hjul även vid höga varvtal. Systemet minimerar effektförluster och risken för att hjulen tappar fäste och ger dessutom utmärkt kurvstabilitet Mazda6 MPS är utrustad med en manuell 6-stegad växellåda som är speciellt avpassad för att kunna ta hand om det höga vridmomentet och har tätare lägen för snabb och effektiv växling vid aktiv körning. Körglädjen i Mazda6 MPS kulminerar i bilens superba vägegenskaper. För att kunna matcha den starka motorn och den effektiva kraftöverföringen har Mazda6:s sofistikerade high-mounted double wishbone framhjulsupphängning och påkostade multilänkbakaxel stämts av och finjusterats. Styvheten i alla delar, även karossen, har förstärkts för att ge bästa möjliga manöverförmåga och kurvtagning och dessutom ännu bättre körrespons. Lättvikts aluminiumfälgar i dimension 18 tum och Michelins högfartsdäck Pilot Sport ser till att fästet mot underlaget bibehålls och även ger bästa möjliga känsla för föraren. Förutom det elektroniskt reglerade systemet för fyrhjulsdrift har bilen ABS-bromsar och stabilitetssystemet DSC. Interiören är designad med speciell fokus på materialen. Ledordet är genuin. Mätartavlorna är funktionella men samtidigt sportigt eleganta i svart, mörkblått och med metallisk känsla. Interiörens knappar och reglage är gjorda i aluminium. Läderklädseln på stolarna är en elegant och sportig kombination av svart och vitt. För ökad bekvämlighet men också som extra sportig touch har Mazda6 MPS nyckelfritt låssystem samt en enkel startknapp à la racerbil. Mazda6 MPS specifikation Längd: 4.670 mm Bredd: 1.780 mm Höjd: 1.435 mm Axelavstånd: 2.675 mm Motor: MZR 2,3-liters direktinsprutad, 4-cylindrig med turboladdning Cylindervolym: 2.300 cc Max effekt: 206 kW (280 hk)/6.500 varv/min Max vridmoment: 360 Nm/3.500 varv/min Kraftöverföring: 6-växlad manuell, fyrhjulsdrift Bromsar: Skivor runt om, fram ventilerade, ABS Däck: Michelin 245/40ZR18 Fälgar: 18x8 i aluminium

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094