23948sdkhjf

Gamla bilar får egen rally-serie

Nu är det klart - förarna som kör äldre så kallade Grupp H-bilar får en egen serie att kämpa om i rally från och med 2003! I år har de populära Grupp H-förarna startat sist, ständigt i skuggan av förarna i SM. Nu tar de steget ut i rampljuset igen. Dessutom höjs statusen för de riktiga rallyklassikerna - bilarna från mitten av 60-talet - som också kommer att köra om guld i RM (Riksmästerskapen). Samtidigt som man åter öppnar dörren för gamla, häftiga GTS-bilar, dvs bilar typ Porsche 911! Fast - alla bilar i serien kommer inte att vara gamla. En och annan nyare bil kommer säkert att dyka upp i tjejernas egen RM-serie, som ska avgöras samtidigt. De senaste åren har SM i rally inriktats på de internationella klasserna. - Långsiktigt är målet att skapa förutsättningar för svenska förarframgångar utomlands. Det berättar Claes Pettersson, Mariestad. Claes är medlem i Rallyutskottet och har breddsport på sin lott. Samtidigt har man tagit bort SM-värdigheten för de som föredrar att tävla med äldre bilar. - Att skapa en egen RM-serie har varit nästa steg. I den serie som nu presenteras avgörs samtliga deltävlingar under en tävlingsdag, vilket sänker kostnaderna kraftigt för deltagarna. - Tyvärr sprack det planerade samarbetet med SuperMästerskapen, en privat serie som ursprungligen skapades som ett alternativ för Grupp H-förarna. Den serien har i dag omvandlats till en fristående serie, öppen för alla biltyper och arrangören var inte intresserad av att underordna sig reglerna i RM. Den nya RM-serien i rally kommer att bjuda på massor av godis - både för öga och för öra. Eller vad sägs om följande: RM i Grupp H får två bilklasser. En klass för fyrhjulsdrivna bilar och en för tvåhjulsdrivna. Den första klassen rymmer t ex gamla Mazda 323 medan klass 2WD bjuder på t ex Volvo 240 och Opel Ascona. Men också nationellt klassade nya bilar som inte får användas utomlands. T ex Volvo 940 och Toyota Corolla med 2-litersmotorer RM för Klassiska rallybilar (bilar från 1965 och tidigare) får fyra klasser: Klass 1 för bilar upp till 1300 cc - exempelvis gamla tvåtakts-Saabar och VW Typ 3 - tvålkoppen! Klass 2 för bilar med max 1600 cc-motorer. Det innebär t ex klassiska Lotus Cortina. Klass 3 för bilar med motorer större än 1600 cc: Bland annat Volvo PV, Amazon och Opel Rekord Coupe. Och slutligen klass 4 - en klass för GTS-bilar typ Porsche 911. Men det är inte säkert att man vinner SM bara för att man åker 4-hjulsdrivet eller Porsche. Förarna får poäng inbördes i klasserna och bara en i respektive serie kan bli Riksmästare! Tjej-RM har en annorlunda uppläggning. Här tävlar alla kvinnliga förare i en enda klass - oavsett vilken bil förarna använder. Det är också enda serien som ska köra fem deltävlingar. De fyra svenska deltävlingarna plus en avslutningstävling, som körs på asfalt i Danmark. Allt för att tjejerna också ska få lukta internationell krutrök. Tävlingsprogrammet i Riksmästerskapen (RM) i rally 2003: 5 jan: Bergslagsrallyt, Hällefors, 22 feb: Faxerundan, Söderhamn, 31 maj: T-turen, Motala, 6 sept: TV-svägen, Hörby. I tjej-RM tillkommer en tävling i Danmark i oktober 2003.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063