23948sdkhjf

Autoliv lanserar ny krockkudde

Autoliv Inc. har utvecklat en helt ny sorts krockkudde. Den nya Anti-Sliding Bag förhindrar att de bilåkande glider under säkerhetsbältet, vilket kan leda till flera olika allvarliga skador. Den nya krockkudden presenteras denna vecka på bilutställningen i Paris. Det sker i Renaults nya 2- och 3-dörrars Mégane som lanseras på bilutstställningen. Autolivs nya Anti-Sliding-Bag är inte bara den första krockkudden i världen mot underglidning utan också den första krockkuden någonsin som tillverkas i metall istället för i tyg. Den nya krockkudden gör att säkerhetsbältet fungerar effektivare och minskar risken för bukskador från bältet i våldsamma krockar. Anti-Sliding-Bag förbättrar också skyddet från de vanliga frontalkrockkuddarna genom att de bilåkande hålls kvar i upprätt sittställning. Därigenom landar de bilåkande mot hela frontalkudden och inte bara mot den undre delen, vilket ofta är fallet vid underglidning. Den nya krockkudden minskar också risken att de åkande i framsätet slår knäna i den hårda strukturen under instrumentbrädan. En ås En Anti-Sliding-Bag placeras under stolsdynan. Vid en krock blåser krockkuddens gasgenerator upp metallpåsen och därigenom lyfts stolsdynans framkant och formar en tvärgående ås framför den åkandes bäcken. För att öka uppbromsningsytan hos krockkudden är dess stålväggar så tunna att kudden ändrar form efter formen på den åkandes bäcken. Trycket i krockkudden regleras med en ventil. Den nya Anti-Sliding-Bagen blåses upp till 5 liter. Den fungerar som en vanlig krockkudde, men kommer inte i direkt kontakt med den åkande, eftersom den ligger under stolsstoppningen och -klädseln. Den nya krockkudden kommer främst att användas i bilar där det är svårt att använda dubbla bältessträckare, t ex i bilar som har mindre än fyra dörrar. I dessa bilar sitter nämligen den extra bältessträckaren på utsidan av framsätets stolar där den är i vägen när passagerare i baksätet ska kliva i och ur bilen. Autolivs nya Anti-Sliding-Bag kommer senare även att levereras till andra europeiska samt japanska bilar. Andra säkerhetssystem Renaults nya Mégane är en av de nya bilar som är bäst utrustad när det gäller säkerhet. Frontalkrockkuddarna är av senaste modell, variable- volume-bags, där förarens krockkudde blåses upp till 45 eller 60 liter beroende på hur allvarlig krocken är och på hur nära krockkudden föraren och hans stol är vid krockögonblicket. På motsvarande sätt kan krock kudden för passageraren i framsätet varieras mellan 90 och 120 liter. Alla säkerhetsbälten i den nya Mégane har bältessträckare som automatiskt sträcker upp bältet innan den bilåkande börjar kastas framåt i en krock. I Méganes 5-dörrarsmodell finns även dubbla bältessträckare för de åkande i framsätet. Alla säkerhetsbälten i den nya Mégane har dessutom belastningsbegränsare som minskar risken för revbensbrott i mycket våldsamma krockar. För att skydda vid sido-kollisioner finns nya bröstkrockkuddar som standard fram och tillval bak och alla passagerare med fönsterplats skyddas dessutom av krockkuddegardiner. Alla dessa system, inklusive ratten och elektroniken till systemen, kommer från Autoliv som fått förtroendet att vara både Renaults utvecklingspartner och ensamleverantör till deras nya bilmodell. Renault räknar med att tillverka 800 000 Mégane per år och att Mégane därmed blir en av de mest sålda bilarna i Europa.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.299