23948sdkhjf

Nya Sprinter med antisladd (ESP) som standard

Mercedes storsäljare Sprinter har länge varit en marknadsledare i Sverige bland bilar i 3,5 tons klassen. Nu kommer Sprinter Facelift, som bland annat blir världens första transportbil med elektroniskt antisladdsystem (ESP). Bland de mest uppmärksammade nyheterna på årets upplaga av lastbilsmässan IAA i Hannover, var utan tvekan Mercedes-Benz utökade satsning på säkerhet även i transportbilar. Den faceliftade version av 3,5 tons modellen Sprinter som visades, blir nämligen världens första transportbil med antisladd (ESP) som standard. ESP har funnits på Mercedes-Benz personbilar i ett antal år, men detta blir första gången någonsin som det fabriksmonteras på en transportbil. Systemet har sensorer som känner av om bilen är på väg ?ur kurs?, och om det är fara för sladd och därmed förlorad kontroll. Om så är fallet går systemet in och justerar motorns effekt, och kan även bromsa det eller de hjul som behövs ända till dess att bilen är stabil igen. Det nya anti-sladd systemet blir standard på alla nya Sprinter (Skåp och kombi-modeller upp till 3,5 ton) som säljs i Sverige. Den nya upplagan av Sprinter är faceliftad på flera punkter. Både front, hytt och baklyktor har fått en ny design. Liksom tidigare kommer Sprinter att säljas i en mängd versioner: Flakbil eller chassi (med enkel eller dubbelhytt), skåpbil, buss och i mängder av olika specialversioner. Totalvikterna är från 2,8 ´´ 6,0 ton. Sprinter kan fås med dieslar från 2,2 lit/82hk ´´ 2,7 lit/156 hk, eller en 2,3 liters bensinmotor på 143 hk. Svensk premiär för nya Sprinter blir det i februari 2003.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063