23948sdkhjf

16 svenskar i tysk rallyfinal

- Jättekul. Det var många år sedan det var så många svenskar som ställde upp. På fredag startar svenske rallysuveränen Mats Jonsson i en av Tysklands populäraste tävlingar - 3-Städte-Rallye. Och han är sannerligen inte ensam - totalt är det 16 svenska rallyförare som ger sig iväg till Straubing, staden i Bayern som är tävlingscentrum för årets final i Tyska Rallymästerskapen. Mats Jonsson vet exakt vad som väntar - han har vunnit tävlingen totalt tre gånger: 1990, 1994 och 1997. Det gör värmlänningen till en av den tyska tävlingens mest framgångsrika förare genom tiderna! - Det är en lång och tuff tävling med sammanlagt 22 mil specialsträckor under två dagar. - Speciellt första etappen som startar på fredag eftermiddag brukar vara besvärlig, eftersom underlaget växlar mellan grus och asfalt. Andra dagen är mer svensk-liMats Jonssons svåraste motståndare både i klassen och totalt är hemmafavoriten Matthias Kahle, som kör en Skoda WRC för ett tyskt fabriksstall, medan Mats som vanligt ställer upp som privatförare i sin gamla, välanvända Ford Escort WRC. Mats är inte den enda svenska favoriten. Också Kenneth Bäcklund, veteranen från Vara, är en förare som kört tävlingen flera gånger. Kenneth bär favoritskapet i Stora Grupp N, som är en riktig svenskklass - åtta av de 20 anmälda i Stora Grupp N är svenskar! Förutom Kenneth startar startar Tobias Johansson, Ludvika, Oscar Svedlund - Karlstad-föraren som gjorde väldigt bra resultat i tävlingen förra året - Jimmy Joge, Motala, Magnus Jansson och Tobias Olsson Norrköping, Torbjörn Pahlin, Sundsvall och - Susanne Kottulinsky, som gör comeback i en lånad Mitsubishi. Nästa stora svenskklass är den klass som i Sverige brukar kallas N2, men som internationellt har beteckningen N3. Det innebär standardbetonade 2-hjulsdrivna bilar med 2-litersmotorer på så där 170-190 hästar, beroende på vilken bilmodell man tävlar med. Här blir det mycket intressant att se vad Årjängs-föraren Per Gunnar Andersson kan uträtta. Den unge juniorlandslagsmannen står i och för sig på reservlistan på grund av en sent inkommen anmälan, men han har fått klartecken för start. Övriga svenska förare i klassen är PG:s snabbe märkeskamrat i Renault, Fredrik Andersson, Ludvika och utlandsrutinerade Joakim Rydholm, som just nu befinner sig i Italien där han testar bilar. Högsäter-föraren som tävlar med en Peugeot jobbar till vardags som testförare hos Saab! Ytterligare en svensk favorit är svenske mästaren Tobias Söderqvist från Årsunda, Gästrikland. Tobias ställer upp i minsta Grupp N-klassen tillsammans med ytterligare en svensk förare - Jenne-Lee Hermansson medan Michael Bengtsson - som tävlar i Tyskland i stort sett hela året - är ensam svensk förare i nästa klass, N2 (1401-1600 cc). N2 är en stor, tysk tävlingsklass tack vare inhemska VW Polo 1600 Cup. Ensam svensk förare i sin klass - A6, dvs 2-hjulsdrivna Kit Car-bilar med 1.600 cc motorer - är även Christer Streen från Svärdsjö. Christer kommer till start med sin Vauxhall Corsa Kit Car. Inte svensk men i allra högsta grad svensk anknytning har tyske Jochen Walther, som tävlar i Volvo Original-klassen. Klassen finns inte med i den här tävlingen men Jochen kommer till start i alla fall med sin standard-Volvo 240. Jochen har anmält sig i Stora Grupp A, dvs samma klass som Mats Jonsson! - Bilen är fortfarande klassad och eftersom jag älskar rally på grus ville jag ta chansen. Målet är att spöa så många tyska Grupp N-bilar som möjligt ,skrattar Jochen som startar som bil nummer 40 och bland annat har en annan sverigebekanting i Volvo-klassen 12 bilar framför sig, Rainer Keck. Rainer har dock ställt undan sin Volvo 240 för den här gången och startar i stället i en 4-hjulsdriven Ford Escort Grupp A. Också nästa helg kommer ett antal svenska förare att tävla i Tyskland. Då körs en grustävling - Lausitz Rallye - tre timmar söder om Berlin där en skånsk fyrväppning bestående av Volvo-förarna Henrik Levin, Thord Johansson, Gary Kajsson - som gör intressant come back - samt Peugeot-föraren Joachim Grahn representerar Sverige. Och därefter - under Allhelgonahelgen - är det dags för holländska Euregio Rally med bland andra utlandsveteranerna och Volvo-förarna Morgan Olsson, Vimmerby och Thomas Israelsson, Skepptuna-föraren som numer bor i Gävle. Svenska rallyförare får ofta höra att de inte tävlar tillräckligt mycket utomlands. Vilket är en sanning med modifikation. När t ex Thomas Israelsson startar i Euregio Rally i Holland den 1 nov så kör han sitt 29:e (!) rally på utländsk mark. Och i lördags styrde värmlänningen och junior-VM-föraren Daniel Carlsson in som femma i Super 1600-klassen i finalen i franska rallyserien medan en annan värmlänning - Jonas Kruse, som ställde upp och testade det svenska Renault-teamets nya Super 1600-bil - kom i mål som nionde bil i samma klass. En klass som för övrigt samlade inte mindre än 35 startande ekipage!

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063