23948sdkhjf

Dieselmotorer till samliga Jeep-modeller

Jeep lanserar nu dieselmotorer - med turbo, common rail-teknik, laddluftkylning och direkt insprutning - till märkets mest populära modeller: Jeep Cherokee med 2,5 liters dieselmotor i kombination med manuell växellåda och Sport-utförande, Jeep Cherokee med 2,8 liters dieselmotor i kombination med automatisk växellåda och Limited-utförande samt Jeep Grand Cherokee med 2,7 liters dieselmotor i kombination med automatisk växellåda i antingen Laredo eller Limited-utförande. Samtliga Jeep har fyrhjulsdrivning; inkopplingsbar eller automatisk. Quadradrive-systemet, som är standard på Jeep Grand Cherokee Limited och Overland, är det mest avancerade för närvarande. Det räcker med att ett däck har fäste i underlaget för att bilen skall ta sig fram. För att tillgodose i första hand de europeiska marknadernas behov, har Jeep de senaste åren utökat antalet dieselmotorer. När Jeep Cherokee 2,8 CRD kommer ut på marknaden inom kort är programmet komplett och alla motorer har modernast tänkbara teknik – turbo, laddluftkylning, så kallad Common Rail-teknik och direktinsprutning – som gemensam nämnare. Modellerna bär tillägget CRD som i Common Rail Diesel. Gemensam nämnare är också att de toppmoderna dieselmotorerna erbjuder en kombination av högt vridmoment på låga varv och låg förbrukning, den senare är direkt relaterad till koldioxidutsläppen (CO2). Dieselversionerna har mycket smidiga motorer som är väl anpassade till respektive Jeep-modell. Det kommer också två riktiga toppmodeller i programmet. Jeep Grand Cherokee Overland är en specialversion av Jeep Grand Cherokee med mycket hög motoreffekt och ytterst påkostad komfortutrustning. Utöver den redan lyxutrustade Jeep Grand Cherokee Limited har Overland speciella 17 tums fälgar med femekersutseende, elektriskt manövrerad taklucka och tröskelskydd samt hasplåtar som skyddar underredet i svår terräng. Motorn har fått förhöjd effekt. Den 4.7 liters bensinmotor som i Grand Cherokee Limited ger 223 hästkrafter ger i Overland 258 hästkrafter och vridmomentet har höjts från 394 till 425 Newtonmeter. Det ger en accelerationstid från stillastående till hundra kilometer per timma på 8,3 sekunder. En toppmodell av Cherokee är 2.8 CRD med en diesel på 2.8 liter som ger 150 hk vid 3.800 v/min. Det maximala vridmomentet är 360 Nm vid 1.800 v/min. En perfekt motor för den här bilen, Motor-Magasinet har provkört och noterar inte minst dragvilligheten i motorn. Topfarten anges till 174 km/tim och 0 till 1200 km/tim går på 12.6 sekunder. Bränbsleförbrukningen blandad körning uppges till 10.3 l/100 km.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11