23948sdkhjf

Audi TT 3,2 quattro med ny automatisk sportväxellåda (DSG)

Nu presenterar Audi den första versionen av sportbilen TT Coupé med en 3,2-liters sexcylindrig motor och helt ny transmission. Kombinationen av en sexcylindrig 3,2-liters motor på 250 hk och en innovativ sportväxellåda lyfter fram köregenskaperna i den fyrhjulsdrivna TT:n på ett mycket tydligt sätt. Den innovativa Direct Shift Gearbox-växellådan (DSG) kombinerar framgångsrikt alla fördelarna hos en konventionell sexväxlad manuell låda med egenskaperna hos en modern automatlåda. För föraren innebär detta smidighet, körglädje och ekonomi - men också bekvämt handhavande och mjuk acceleration utan momentavbrott. Som kraftkälla används den välbeprövade 3,2-liters V6-motorn. Med sin ringa cylindervinkel på 15 grader är den mycket kompakt och passar därför särskilt bra för tvärställd montering. Ventilmekanismen är försedd med friktionsreducerande rullvipparmar med hydraulisk spelutjämning. Andra tekniska detaljer, som variabla kamaxeltider hos insugs- och avgaskamaxeln såväl som omställbart insugningsrör, ger den sexcylindriga motorn mycket högt vridmoment och effekt, i kombination med låga emissionsvärden. En stor del av detaljarbetet har lagts ned på att ytterligare förbättra motorns effekt och vridmoment. Nu utvecklar motorn 184 kW (250 hk) och en vridmomentplatå med ett maximalt värde på 320 Nm från 2 800 till 3 200 1/min. Gasspjällets styrning är designad för att motorn ska ge en maximal respons vid gaspådrag. Ljudet genom avgassystemet avspeglar också den sportiga karaktären. Ett spjäll i avgassystemet öppnas eller stängs beroende på motorns varvtal. Audi TT 3,2 accelererar från 0 till 100 km på endast 6,4 sekunder. Dess topphastighet är begränsad till 250 km/h. Den genomsnittliga bränsleförbrukningen är låga 9,8 liter per 100 km - ett värde som till och med kan jämföras med bilar utrustade med en konventionell sexväxlad manuell låda. Skillnaden mot en vanlig automatlåda med hydraulisk momentomvandlare är ännu mer imponerande, eftersom transmissionsförlusten hos den senare är markant högre.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062