23948sdkhjf

Kenny Bräck till Team Rahal

Kenny Bräck har skrivit ett treårskontrakt med Team Rahal och kommer att köra stallets bil i IRL nästa år. IRL kommer att bjuda på den mest konkurrenskraftiga racingen nästa år, därför vill jag köra där, säger Kenny Bräck, 36. Team Rahal blir ett fabriksstall för Honda med Pioneer Electronics och Miller Brewing Company som två andra stora sponsorer. Stallet ägs av Indy 500-vinnaren från 1986, Bobby Rahal, och TV-stjärnan David Letterman. Med dagens tillkännagivande inleder vi ett nytt kapitel i Team Rahals historia. Möjligheten att få jobba med Kenny Bräck igen, som jag rankar som en av de bästa mästerskapsförarna, och ha såna partners som Honda, Pioneer och Miller gör den här satsningen idealisk. Jag ser verkligen fram emot den kommande säsongen, säger Bobby Rahal. För Kenny är det andra sejouren hos Team Rahal. Han körde för stallet i CART-serien under två säsonger (2000 och 2001) och slutade då fyra respektive tvåa i mästerskapsserien. Kenny Bräck noterade fyra segrar, elva platser på prispallen och 24 placeringar bland de tio bästa under sina två säsonger i stallet. Nu är han alltså tillbaka, vilket betyder att han lämnar CART-serien där han etablerat sig som en av de största och välbetalda förarna med fem segrar, sju pole positions och över ettusen varv i ledning. I stort sett alla stora och etablerade team, förare och motorleverantörer kommer att återfinnas i IRL 2003. Det innebär att jag tävlar med majoriteten av de förare och team jag tävlat med i år i CART, plus de bästa som redan finns i IRL. Det ligger till grund för mitt beslut. Jag vill tävla där konkurrensen är som hårdast. Att Indy Racing League redan bjuder på den mest spännande, täta och dramatiska racingen är heller inte fel. Jag tar med mig goda minnen från CART, speciellt från 2001 då jag slogs om mästerskapet, vann mest tävlingar, pole positions och ledde flest antal varv, kommenterar Kenny. Han säger att han kommer att sakna ett par av CARTs bästa vägbanor som Elkhart Lake och Mexico City, men att han ser fram emot att ta sig an utmaningen att tävla på IRLs ovalbanor och i bilar som tillåter omkörningar om du är snabbare. Ingen ovalbana är den andra lik. Radien på kurvorna är olika, liksom lutningen, bredden, greppet, antalet kurvor och längden på rakorna. Precis som en vanlig bana, med undantag av att det alltid svänger åt vänster och går mycket fort. Nackdelen är möjligen att riskerna ökar med sådana höga hastigheter hela tiden. Men IRL har verkligen lyckats skapa ett bra koncept, där bilarna och banorna tillåter tät racing. Det går att ligga tätt bakom konkurrenterna och är du snabbare tar du dig förbi, menar Kenny Bräck. Stallbytet betyder att Kenny kör Indy 500 i Indianapolis nästa år. Han vann tävlingen 1999. Indy 500 är världens största endags sportevenemang och väldigt speciellt, säger Kenny om det klassiska loppet. Men det är inte bara Indy 500 som är speciell av de banor IRL kör på. Jag gillar t.ex att köra på de höga doseringarna i Texas och Fontana också, för att inte tala om de kvällsrace under strålkastarljus IRL kör. De ger verkligen en speciell känsla. Bräck är entusiatisk när det gäller att nu få chansen att jobba med sin gamla stallpersonal igen, den som har var så framgångsrik tillsammans med år 2001. Vad som vinner tävlingar är inte bara stora resurser utan också teamwork, där man tillsammans kan utveckla sig själv att ge det bästa till teamet samtidigt som man utvecklar det tekniska och hittar konstruktiva lösningar på de problem som dyker upp under träningar och tävlingar. I princip får jag tillbaka samma gäng runt omkring mig som jag hade i stallet år 2000 och 2001, vilket var en unik grupp av människor när det gäller team work. Min förhoppning är att återskapa den känsla och den öppna kommunikation som vi hade då. Det är ett av skälen till att jag har skrivit ett treårskontrakt med stallet, tidigare har jag aldrig skrivit längre än ett år, säger Kenny Bräck. Här fakta om IRL: Bilarna kommer 2003 att ha 3,5 liters sugmotorer med cirka 700 hästkrafter av tre olika tillverkare: Honda, Toyota och Chevrolet. Kennys biltillverkare är italienska Dallara. Bilarna har differentiala växellådor med 6 växlar. Toppfart kring 390-400 km/tim. IRL-mästerskapet omfattar nästa säsong 16 deltävlingar, varav 15 går i USA och en i Japan. Säsongspremiären sker i Miami den 2 mars.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093