23948sdkhjf

Skall GM göra sig av med Saab?

”Världen kanske behöver Saab –men gör GM det?”. Under den kritiska rubriken skriver Richard Feast, korrespondent för Automotive News Europé och tidigare internationell redaktör för Automotive News, om förhållandet Saab och General Motors. Det är i senaste numret av Automotive News, världen ledande tidning för bilhandeln, som Richard Feast gör en analys av förhållandet Saab och GM med utgångspunkt i den senaste Saab-krisen. Han konstaterar att GM borde tänka efter. När det tar mer än 12 månader att vända den ekonomiska utvecklingen i ett företag man tagit över, då finns det anledning till eftertanke. Feast noterar också att Saab Automobile idag säljer färre bilar än vad man gjorde när GM 1989 köpte sina första aktier i företaget. Sedan dess har Saab ständigt missat sina försäljningsmål och bara under två av de 12 år GM funnits med i bilden har Saab kunnat visa vinst. Feast anser att Saab halkat efter alla andra biltilverkare. Saab är helt enkelt för stor för att kunna vara en ”nischbilstillverkare”, men för liten för att att vara en volymtillverkare, skriver Feast. -Kanske GM skulle klara sig bättre utan Saab. Aktieägarna skulle nog inte ha något att invända, skriver Feast som även pekar på exemplet BMW. När BMW upptäckte att det inte skulle gå att vända utvecklingen för Rover, sålde man snabbt av den brittiske tillverkaren. ”Hur det sedan gått för BMW vet ju var och en”, skriver Feast. ”Saab har sin trogna skara av köpare, men det finns inte tillräckligt av dem för att det skall bli en sund, kommersiell verksamhet”, konstateras i artikeln. Källa: Automotive News 9 december 2002

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063