23948sdkhjf

Storslam för Volvo Lastvagnar i Norden 2002

2002 var ett framgångsrikt år för Volvo Lastvagnar i Norden. Volvo blev största lastbilsmärke i klassen över 16 ton i Sverige, Danmark, Finland och Norge och därmed totalt. Sammanlagt registrerades 4.561 Volvolastbilar och marknadsandelen i Norden ökade från 36,4 till 38,0 procent jämfört med 2001. Bakom framgångarna ligger främst det nya modellprogram som började levereras under 2002. Tre nya modeller - Volvo FH12, Volvo FM12 och Volvo FM9 - med bl.a. helt ny D9-motor, ny starkare 12-litersmotor på 500 hk, nytt automatiserat växlingssystem I-shift, nytt elektroniksystem, nytt chassiprogram, ny hyttvariant, förnyad exteriör med förbättrad aerodynamik och ny interiör. Lastbilarna har fått en rad förbättringar inom säkerhet, transportekonomi samt bränsleförbrukning och miljö. Den totala investeringen uppgick till 5,5 miljarder kronor (ca 600 miljoner Euro). Produktutvecklingen krävde 3,1 miljoner ingenjörstimmar och 195.000 timmar i Volvos testanläggningar. Stark slutspurt Den stora omställningen i Volvo Lastvagnars fabriker i samband med modellskiftet i början av 2002 medförde en lägre leveranstakt än önskat under första halvåret. Leveranserna och registreringarna ökade starkt under fjärde kvartalet. Vi har med oss en välfylld orderbok in i 2003. Denna och vårt starka produktprogram gör att vi ser mycket positivt på Nordenmarknaden även detta år, säger Roger Johansson, Nordenchef. Det stora förtroende våra kunder visar för våra produkter och vår organisation bildar en stabil grund för vår fortsatta utveckling av lastbilar och ny teknik. Vi är särskilt stolta över att ha varit marknadsledare över 16 ton under 32 år i rad i Finland och 25 år i rad i Norge, säger Johansson.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109