23948sdkhjf

Tomahawk stal showen

Mest uppmärksammade bil på den pågående Detroitsalongen var Cadillacs konceptbil Sixteen med en V 16-motor på 1.000 hästkrafter. Men frågan var ändå om inte det var en motorcykel som stal showen. När en av Chryslers toppchefer, Wolfgang Bernhard, körde in på scenen med en Dodge Tomahawk försedd med en Viper-motor på 500 hk blev det jubel. MC förresten, Tomahawk har faktiskt fyra hjul. Den lär ha körts i 150 km/tim, men skall (teoretiskt, klara 600 km/tim. Ett bra exempel på kreativitet var den i varje fall. Det var ”muskler” som gällde när North American Motor Show slog upp porterna i Detroit. Allt fler bilar, inte bara konceptditon, utan även produktionsbilar har motoreffekter på omkring 500 hästkrafter. Miljörörelser och stränga miljölagar till trots, drar sig inte amerikanarna för att köra bilar bilar som drar rejält med bensin. Men då kostar ju ”soppan” i USA inte heller mer än omkring 3 kr per liter. Årets Detroit-salong bjöd på världspremiär för 18 produktionsbilar och 29 konceptbilar. Alla tillverkare som säljer på den nordmerikanska marknaden fanns på plats. I USA är pickuper de mest sålda modellerna och det fanns naturligtvis en rad nya ”flakbilar” på salongen. Men mest sålda personbilan, Toyota Camry, fanns förstås också med. SUV-bilar blir allt populärare över hela världen, inte minst i USA. Därför hade nästan varje utställare också en SUV i montern. Starkast lyste strålkastarna dock på Volvo som med sin XC90 kapat åt sig utnämningen Årets SUV i Nordamerika. De tre stora dvs General Motors, Ford och Chrysler gjorde sitt bästa för att övertrumfa varandra. GM slog till med bl a en rad Cadillac-modeller där Sixteen väckte störst uppmärksamhet. Men även Chevrolet SS drog besökare. Hos Ford var det en ny Mustang GT som lockade medan Chrysler bl.a hade Dodge Durango och supermotorcykeln Tomahawk som blickfång. Det var gott om lyxbilar, från nya Maybach till den senaste Rolls-Royce Phantom och Bentley Continental GT. Tillverkarna av de mest hästkraftsstinna modellerna har ett välbeprövat knep för att tillbakavisa kritikerna. Ena dagen lanserar man en modell ”muscle car”, nästa dag presenterar man sin satsning på miljövänliga bilar som kan köras på alternativa bränslen. Det ger en helgardering. Från svensk horisont var förstås premiären för Mercedes-Benz nya E-klass kombi extra intressant. Ett år efter att den nya E-klassen i sedanutförande hade premiär är det dags för nya kombimodellen. Den hittillsvarande E-Klass Kombi har tillverkats i mer än en kvarts miljon exemplar och erfarenheterna kommer till uttryck i den nya Kombin. Den visar vägen in i framtiden med strålkastare som följer hjulutslaget, ännu större lastutrymme (+15 procent), och en rad tekniska lösningar som gör den både lättare att köra och enklare att hantera.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078