23948sdkhjf

Många yrkesgrupper riskerar hälsan i iskalla tjänstebilar

Den som har bilen som arbetsplats riskerar att få hälsoproblem under den kalla årstiden, därför att många företag anser det för dyrt att montera en bränsledriven värmare i sina tjänstebilar. Enligt arbetsmiljöverket är skador som urinvägsinfektion och ryggbesvär på grund av en kall bil de största riskerna för yrkesgrupper som dagligen använder bilen i sitt arbete. Allt fler människor har bilen som sin arbetsplats. Lastbilsförare, varudistributörer, bilskollärare, väktare, taxichaufförer, bussförare, försäljare och reparatörer är några exempel på yrkesgrupper som är beroende av bilen. Många yrkesgrupper kör endast korta sträckor mellan olika jobbuppdrag. Under tiden står bilen på gatan och blir snabbt avkyld. När det är dags att åka till nästa uppdrag, måste man sätta sig i en kall bil. Om jobbet har varit fysiskt ansträngande och man är svettig, ökar hälsoriskerna ytterligare. Detta kan upprepas många gånger under en arbetsdag. Värmare krävs Arbetsmiljöverket har uppmärksammat problemet genom att utfärda allmänna råd om värme i tjänstebilar. För att uppfylla arbetsmiljölagens krav är det enligt arbetsmiljöverket viktigt att förarutrymmet kan hållas varmt. Kan inte detta uppfyllas med bilens befintliga värmesystem måste värmesystemet kompletteras med tilläggsvärme. – De alternativ som finns på marknaden är antingen en elektrisk eller bränsledriven värmare. Elektrisk värmare kräver tillgång till elkontakt, vilket begränsar användbarheten betydligt. En bränsledriven värmare är det enda alternativet som fungerar oavsett tillgång till el. Den fungerar med bilens bränsle och kan antingen startas med hjälp av en timer, fjärrkontroll eller telefon strax innan det blir dags att åka till nästa ställe. Både motorn och kupén värms upp och man kan alltid sätta sig i en varm bil, säger Tomas Jansson från Eberspächer, den ledande tillverkaren av bränsledrivna värmare. Stora miljövinster Det är också en viktig miljöfråga att motorn är varm när bilen startas. Katalysatorn börjar fungera direkt efter start och de miljöfarliga utsläppen minskar. Tusentals tjänstebilar kör dagligen korta sträckor med fler kallstarter under en arbetsdag. Om alla dessa bilar skulle ha en bränsledriven värmare skulle de miljöfarliga utsläppen minska rejält. Många företag anser att det blir för dyrt att förse sina tjänstebilar med en bränsledriven motorvärmare. Arbetsdomstolen och arbetsmiljöverket anser att en varm bil är en viktig hälsofråga. Det finns redan prejudikat i ärendet. Två gånger har företag dömts att montera en bränsledriven värmare i sina tjänstebilar och betala ett skadestånd till sina anställda.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078