23948sdkhjf

17 naturgasbussar på ny busslinje

Den 27 januari startade Stombuss 16, Göteborgs nya unika busslinje. Linjen effektiviserar kollektivtrafiken bl.a. genom hög turtäthet, signalprioritet, en stor andel separata busskörfält, få och effektiva hållplatsstopp och smidig på/avstigning genom tre dörrar. Displayer i bussarna och på hållplatserna ger resenärerna trafikinformation. Busslinjen blir en 16,4 km lång pulsåder från sydvästra Göteborg över älven via Norra Älvstranden, där ca 50.000 människor kommer att verka om tio år, till den nordvästra delen av staden. Stombuss 16 trafikeras av Göteborgs Spårvägars 17 nya ledbussar av typen Volvo 5000 B10LA med naturgasdrift - särskilt framtagna för den nya linjen. Volvo Bussar har en lång tradition att utveckla ledbussar och bussar med gasdrift. Idag rullar ca 400 natur- och biogasdrivna Volvobussar i Sverige, med tyngdpunkt i Göteborg och Västsverige. De aktuella ledbussarna Volvo B10LA till Västtrafiks nya linje Stombus 16 har chassi som byggts i Volvos Boråsfabrik. Bussen har lågt och slätt golv. Naturgasmotorn är placerad liggande längst bak i släpdelen. Karossen kommer från fabriken i Säffle och är i aluminium med strängpressade profiler som ger en stark och lätt buss. Bussen är 18 meter lång, 3,3 meter hög och 2,55 meter bred. Den tar 44 sittande och ca 60 stående passagerare. Bussens inredning är ljus med blå stolar. På- och avstigning underlättas genom låga insteg utan trappsteg. Vid hållplatsstopp kan golvhöjden och insteget fram sänkas från 320 till 230 mm. Tre dubbeldörrar ger snabba hållplatsstopp. Den mittersta dörren har en utfällbar ramp för enkel inrullning. Bussen har specialgjorda rullstols- och barnvagnsplatser samt nytt ståstöd i dragspelsdelen. Förarens arbete underlättas av backkamera. Brandsläckningssystem är standard på Spårvägens bussar. Den liggande naturgasmotorn är på 290 hk och har oxiderande katalysator. De åtta bränsletankarna är placerade på busstaket och räcker för ca 45 mils körning. Naturgasmotorn sänker inte bara emissonsnivåerna avsevärt utan också ljudnivån, som är 4-5 dB(A) lägre än för motsvarande dieselmotor, vilket upplevs som en halvering jämfört med den traditionella dieselmotorn.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064