23948sdkhjf

Arktiskt äventyrsrally

En rally-Amazon från 1964, en mullrande Aston Martin från 1967 eller en äventyrsutrustad Volvo XC90 från 2003 – The ”Arctic Winter Trial” innehåller det mesta för den bilintresserade. Göteborgarna har chansen att se dessa bilar uppvisningsköra innan rallykaravanen drar norrut, genom Sverige och Norge, till Nordkap, och sedan söderut med mål i Helsingfors den 17 mars. Många festliga inslag ingår på övernattningsplatserna. Den 2 mars samlas 26 bilar i Göteborg inför starten av det första ”Arctic Winter Trial”, ett 520 mil långt äventyrsrally. Tävlingen går i fyra olika klasser, från historiska bilar till modernaste allhjulsdrivna SUV:ar. Arrangör är HERO (the Historic Endurance Rallying Organization) med stöd av lokala bilsportklubbar längs banan. Volvo Personbilar Sverige ställer upp med en del följebilar samt har ordnat med verkstads- och övernattningsplatser hos Volvohandlare längs rutten. Den äldsta bilen är en Mercedes 219 Saloon från 1956. Näst äldst är en Volvo PV -59, körd av ett engelskt äkta par. Från Storbritannien kommer också två stycken Volvo XC90, en privatägd och en anmäld av Volvo UK. Andra godbitar är gamla Porsche, Jaguar, Rover, Sunbeam och Aston Martin, medan de båda Volvo XC90 har gott sällskap av fyrhjulsdrivna bilar från bland annat Audi, Jeep, Toyota och Land Rover. De flesta deltagarna kommer från Storbritannien, men startlistan innehåller deltagare från Tyskland, Nederländerna. Österrike, Sverige och Finland. Start i Göteborg 2 mars Söndagen den 2 mars har alla göteborgare chansen att se alla dessa bilar i Arendal, där besiktning och en uppvisningstävling sker. Dagen till ära håller också Volvos museum öppet med fri entré. Volvo Personvagnar har anmält en bil, en Volvo Amazon från 1964. Bilen ägs av den välkända rally- och rallycrossmästaren Per-Inge ”PI” Walfridson från Torsby. Han skall också köra den första etappen, med start vid Hotell Gothia i centrala Göteborg på morgonen den 3 mars och första uppehåll i Sunne. Andra övernattningen sker i norska Røros och den tredje i Östersund den 5 mars. Där får bilen ny besättning. - Jag fick bilen i 40-årspresent, säger den glada värmlänningen med många mästerskapstitlar i både rally och rallycross. Jag har kört en del historiska rallyn med bilen och det här ska bli väldigt kul. - Nu handlar det inte om att åka fort, utan mera om att komma fram på idealtider – inte en sekund för tidigt eller för sent – att kanske köra ett antal varv på en isbana, där man får prickar utifrån hur stora avvikelserna är i tid mellan d40-årsminne av rekord I Östersund tas Amazonens ratt över av en annan veteran, Carl-Magnus Skogh. Hans seger i Akropolisrallyt 1965 bidrog till Volvos VM-titel för märken det året. År 1963 hade han knutits till Volvostallet och körde bland annat Midnattssolsrallyt i en Amazon. - Tom Trana var stjärnan då, berättar Carl-Magnus. Men på den berömda sträckan Husås-Andviken slog jag Tom med en sekund och jag slog sträckrekordet för standardbilar. I Arctic-rallyt ska vi köra samma sträcka och det ska bli en fantastisk upplevels- En annan upplevelse vi hade då, var en sträcka i gruvan i Kiruna. Bilarna fraktades 400-500 meter ner i gruvan och sedan körde vi upp i en korkskruv, för att komma rakt ut i det bländande solljuset. Den 8 mars är en aktivitetsdag i Kiruna, då vi oDäremellan sker en övernattning i Lycksele den 6 mars, efter körning på vägar och banor som utnyttjas av många bilfabrikanter för sina vintertester. Plogat till Europas topp Från Kiruna rullar karavanen vidare, västerut förbi Narvik. Nu har Amazonen en norsk besättning. Nordnorska metropoler som Tromsø, Alta och Honningsvåg utgör nattuppehåll, där olika aktiviteter genomförs. De sista milen mot Nordkap plogas för rallyts skull och från Europas topp vänder man söderut igen. Uppehåll i Saariselkä och Rovaniemi. Där byter Amazonen manskap igen och ett finskt team tar över för den fjärde etappen. I Rovaniemi får deltagarna sitt lystmäte i form av snöskoteråkning, pulkatävling bakom såväl renar som hundar, och en del annat. De sista delmålen är i Kajaani och Jyväskylä innan slutmålet nås i Helsingfors den 17 mars. Rallyt går naturligtvis också här på klassiska sträckor i Tusen Sjöars Rally.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078