23948sdkhjf

Kraftfull Audi A8 4,0 TDI quattro

Nu utökas Audi A8-programmet med en mycket effektstark TDI-version. A8 4,0 TDI quattro, med en effekt på 202 kW (275 hk), debuterar på Genèvesalongen. Den nyutvecklade åttacylindriga biturbomotorn med dubbla intercoolers har inte bara en större volym och erbjuder mer effekt än sin föregångare - den är också den första TDI-versionen i Audis nya V-motorprogram och har kedjedrivning för kamaxlar och hjälpaggregat. A8 4,0 TDI quattro accelererar 0-100 km/h på 6,7 sekunder och topphastigheten är begränsad till 250 km/h. Det kraftfulla vridmomentet på 650 Nm är i sportbilsklass och finns tillgängligt över hela registret. 650 Nm är det högsta vridmoment en bil från Audi hittills har levererat. Samtidigt är 4,0 TDI-motorn den effekt- och vridmomentstarkaste V8-dieselmotor som erbjuds i någon serieproducerad personbil överhuvudtaget. 4,0 TDI blir den andra medlemmen i Audis nya familj av V-motorer. Först ut var den 4,2-liters V8:a som sitter i nya Audi S4. TDI:n blir också unik tack vare sina kompakta dimensioner: längden uppgår till inte mer än 516 mm, vilket är 150 mm kortare än en av konkurrenternas nyutvecklade V8-motorer. Motorn, med 90 graders cylindervinkel, är byggd i grafitgjutjärn - vilket är ett material som är nästan dubbelt så starkt som konventionellt gjutjärn, samtidigt som det är cirka 15 procent lättare. Detta är ett av skälen till att motorn inte väger mer än 270 kg, vilket gör 4,0 TDI till en av marknadens lättaste V8-dieslar. Såväl cylinderdiametern (nu 81 mm) som slaglängden (nu 95,5 mm) är större än i föregångaren. Detta leder till en slagvolym på 3936 cc. Cylinderavståndet är 88 mm och kompressionsförhållandet är 17,5:1. Fyra ventiler per cylinder ger en optimal fyllning. Ventilmekanismen består av rullsläparmar (föregångaren hade släparmar) med hydraulisk ventilspelsutjämning. Detta friktionsgynnsamma koncept bidrar till såväl sänkta förbruknings- som emissionsvärden. Även akustiken tjänar på konceptet som tillsammans med en praktiskt taget spelfri kamaxeldrivning ger 4,0 TDI-motorn en särskilt lugn gång.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064