Bilmärket Jaguar har rykte om sig att vara dyr att äga bl.a. genom höga reservdelspriser. Med ny agentur och europeiskt samordnad logistik kunde priset till kund sänkas i snitt 15 procent. För några år sedan införlivades bl.a. Jaguar i Ford-sfären, som idag består av en omfattande märkesflora. Genom att samordna inköp av komponenter, dvs. kunna beställa större serier, har produktionskostnaderna kunna sänkas. I ett flertalet länder har agenturer/importörer nu tagits över av den brittiske tillverkaren. Den svenske importören har flyttats från Uppsala till Göteborg och heter nu Jaguar Sverige, ett bolag som ägs av Jaguar Cars Ltd. - Vi harmoniserar nu priserna med övriga Europa, säger Christina Nordkvist servicemarknadschef Jaguar Sverige. - Det är en ökad effektivitet i reservdelslogistiken och inköpen som sänkt kostnaderna. Vi kan nu leverera de flesta delar över natten, från det europeiska lagret direkt till våra återförsäljare. - Priserna sänks med i snitt 15 procent. Extremfallet, bromsskiva till modell X-Type, har kunnat sänkas med hela 62 procent.