23948sdkhjf

Ny MC-hjälm minskar risken för hjärnskador

Risken för allvarliga hjärnskador vid MC-olyckor kan kraftigt minskas med hjälp av en ny hjälm som ett forskarlag vid Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm och Karolinska Institutet har tagit fram. Genom att studera faktiska olyckstillbud har man konstruerat en ny hjälm, MIPS, som motverkar rotationsvåld vilket dagens hjälmar inte gör. Forskningsprojektet drivs med stöd av Länsförsäkringsbolagens Forskningsfond. – Dagens hjälmar är inte anpassade för att skydda mot skador som de vanligaste olyckorna orsakar. Det finns därför mycket att göra för att förbättra hjälmarnas design och även standarder och lagkrav, säger Peter Halldin, Teknologie Doktor. Den vanligaste motorcykelolyckan sker i en hastighet av 44 km/h, med en sned vinkel på cirka 30 grader mellan den åkande och islagsytan. Huvudet utsätts vid en sådan olycka för ett rotationsvåld som kan ge allvarliga hjärnskador. Lagkraven tar inte hänsyn till detta, utan när hjälmarna testas i dag släpps de rakt ned med en islagshastighet på cirka 18 km/h. – Som oskyddad trafikant är man extra utsatt i trafiken. Den egna utrustningen, som till exempel hjälmen, är därför mycket viktig. Den kan rädda liv och minska risken för allvarliga skador. För oss är det naturligt att stödja denna typ av forskning, säger Kurt-Olof Svensson, avdelningschef Skadeteknik, Länsförsäkringar. Forskarlaget bakom MIPS består av Professor Hans von Holst, Teknologie Doktor Peter Halldin och Teknologie Licentiat Magnus Aare. Samtliga är knutna till nystartade Centrum för Teknik i Vården. Information om den nya MIPS-hjälmen kommer att finnas i Länsförsäkringars monter på Stockholms Bilsalong den 5–13 april. Länsförsäkringar ordnar seminarier kring bland annat whiplash, producentansvarsförsäkringar samt kvalitet och maskinskador hos olika bilmodeller.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109