23948sdkhjf

Vägverket: ESP minskar olycksrisken radikalt

Anti-sladdsystemet, ESP, som Mercedes-Benz var först med att införa 1994, minskar olycksrisken med 40 procent på halt och 30 procent på torrt väglag. Det slår Vägverket fast i den första vetenskapliga undersökningen i ämnet. Vägverkets trafiksäkerhetsdirekör, Claes Tingvall, är så positiv till ESP att han uppmanar alla som skall köpa ny bil att välja en med ESP. Studien är utförd gemensamt av Vägverket, Folksam och tidningen Auto Motor och Sport och ska presenteras på en världskongress i Japan i maj. Både Folksam och Vägverket kommer att ställa krav på att deras tjänstebilar och hyrbilar är utrustade med antisladdsystem. Egna tjänstebilar som köps in ska redan nu ha denna utrustning, medan kravet införs successivt för hyrbilar, står det att läsa i dagens pressmeddelande från Vägverket. ESP är sedan många år standard på samtliga Mercedes-Benz personbilar och på den nya transportbilen Sprinter som är Sverige-aktuell. Systemet premiärvisades 1994, infördes som standard första gången 1995 på Mercedes kupémodell CL 600 och året strax efter på A-Klass. ESP finns inte som tillval, bara som standard över hela linjen. Electronic Stability Program, som är den brittiska förkortningen av ESP, fungerar på följande sätt: I bilens datorer finns en lagrad bild av hur bilen skall uppföra sig i viss hastighet och vid ett visst rattutslag, som uppnås på viss tid. Så länge bilen i verkligheten håller sig innanför det ideala uppträdandet, märker föraren inte av ESP. Men om föraren - oftast till följd av för hög hastighet i förhållande till underlaget ´´ tvingar bilen utanför det väggrepp som finns till buds, ingriper systemet. Åttio gånger per sekund jämförs bilens verkliga uppträdande med den inlagda kurvan. Är bilen på väg att sladda antingen över framhjulen (understyrning) eller bakhjulen (överstyrning) går ESP i aktion. Systemet förmår bromsa ett hjul i taget och på det sättet hjälpa föraren att ändra riktning. * i fallet understyrning, bromsas det kurvinre bakhjulet och föraren får hjälp att häva sladden, stabilisera bilen * i fallet överstyrning; bromsas det kurvyttre framhjulet och föraren får hjälp att häva sladden, stabilisera bilen ESP hjälper föraren, men bara inom vissa gränser. Det motverkar sladd, därför heter anti-sladdsystem, men det kan inte helt utesluta sladd. Kör exempelvis föraren extremt fort i förhållande till underlaget så kan ESP inte förhindra sladd. Rent tekniskt fungerar ESP på följande sätt: De sensorer som används för anti-låsbromsarna (ABS) och som samlar in uppgifter om hjulens rotationshastighet (farten) ingår som en viktig del. Signalerna från dem sammanställs med de signaler som kommer dels från en kombinerad rattvinkel- och styrutslagshastighetsmätare (säger hur mycket och hur snabbt föraren vrider på ratten), dels med en sidkraftsmätare, som sitter underbaksätet. När den samlade bilden av elektroniska signaler inte stämmer med den ideala bilden för bilens uppträdande går alltså ESP i ingrepp. Signalinsamlingen och bearbetningen sker ungefär åtta gånger per sekund. Det betyder att systemet kan reagera och korrigera betydligt snabbare än en människa hinner göra det.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093