23948sdkhjf

Bilsalongen drog 201.036 besökare

Efter en lömsk kontring av kung Bore kom våren tillbaka lagom till avslutningen av en bilsalong fylld av hundratals skönheter. Den ena nya bilen vackrare än den andra lockade till en imponerande publiksuccé: 201 036 besökare är fjärde bästa siffran någonsin och väl över förväntan med tanke på det inte överdrivet glättiga ekonomiska klimatet. Om det under större delen av salongsveckan rådde ett kallt och trist klimat utomhus var det desto varmare och trevligare inne på Stockholmsmässan. Ett myller av stora och små och långa och korta och höga och låga och snabba och långsamma och nya och gamla och ljusa och mörka och roliga och trista och smala och breda och vackra och fula bilar bland ett ännu större myller av stora och små och långa och korta och höga och låga och snabba och långsamma och nya och gamla och ljusa och mörka och roliga och trista och smala och breda och vackra och fula människor som spanade in sina favoriter bland 700 bilar spridda i fyra stora mässhallar på totalt 57 000 kvadratmeter. De besökare som låg i riktigt duktigt kunde bland annat konstatera att Mercedes CLK GTR var dyrast: 15 000 000 kronor, att Daewoo Matiz var billigast: 68 900 kronor, att Batmobilen var längst: 6,01 meter, att Smart City Coupe var kortast: 2,5 meter, att Mercedes Actros var högst: 4,10 meter, att en Formel Ford var lägst: 0,52 meter, att Kenneth Hansens rallycross-Citroën var piggast: 0-100 km/h på 2,4 sekunder, att McLaren F1 var snabbast: 387 km/h och att en Ford Model A från 1903 var äldst: 100 år. Förutom möjligheter att provsitta och känna och klämma och provsmaka sina favoritbilar bjöds som vanligt på massor av tävlingar och aktiviteter, inte minst för de minsta, samt en daglig designshow: Årets tema för 100-årsjubilerande Stockholm Bilsalong var ju DESIGN - Färg & Form. Under veckan bjöds som vanligt också på en mängd intressanta seminarier som avhandlade det mesta som rör bilar och trafik och motorer och energi och framtid. Och när Skandinaviens största publikmässa slutligen stängde sina portar kl 18.00 den 13 april hördes ett uppgivet konstaterande från en yngling i övre tonåren: - Fasen också, nu dröjer det ju hur länge som helst till nästa gång! Men så illa är det ju faktiskt inte och den som väntar på något gott väntar som bekant inte för länge - den 22 april är det dags igen: bara lite drygt tre år till Stockholms Bilsalong 2006!

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078