23948sdkhjf

Sitt vackert!

För 40 år sedan införde Volvo en världsnyhet på Amazonen – ett ställbart, steglöst svankstöd i stolarna. Alltsedan dess betraktas Volvos stolar som de kanske bästa i branschen. Orsakerna till den fortsatt ledande ställningen är många, där teknik, ergonomi och säkerhet är viktiga nyckelord. Liksom utseende – man ska också sitta vackert i en Volvo! ”En världsnyhet” utropade Volvos tidning Ratten om framstolarna i 1965 års modell av Volvo Amazon. Det mest uppseendeväckande var det nya svankstödet, som med en skruvmejsel kunde justeras efter var och ens anatomiska förutsättningar. I samråd med ”medicinsk expertis” – vetenskapen ergonomi var knappast uppfunnen vid denna tid – hade Volvos tekniker utvecklat stolarna. Dessa hade en synnerligen modern konstruktion med dynor av polyesterskumplast, som gav rätt stöd och komfort. Stolarna kunde justeras i både höjd- och längsled och ryggstödet kunde vinklas med en ratt. Kundens krav bestämmer Vid ett närmare studium av Amazonstolens egenskaper, kan man lätt förstå att stolen måste ha varit något av en revolution. Volvo fick snabbt ett rykte om att ha bra stolar, vilket gäller än idag. Utvecklingen av stolar och säten i dagens Volvobilar sker i samarbete med företagets egna tekniker och stolsleverantörerna. Leverantörerna gör i princip all utveckling, medan Volvos tekniker verifierar resultaten i så kallade komplettvagnsprov. Volvo Personvagnars produktplanerare översätter kundens krav till en beställning, som leverantören gör stolar av via ritningar, simuleringar, krock- och dragprov och så vidare. Nyligen har utvecklingsarbetet inom Volvo delats i en grupp på elva personer för framstolarna och en med nio personer för baksätet. Laddade med känslor - Kraven har efter hand blivit så pass olika, att en uppdelning krävs, förklarar chefen för framstolsgruppen, Malcolm Resare, och tillägger att gruppen även har förstärkts med komfortexpertis. Han förklarar att vid kravsättningen av en ny bil, kommer stolar och säten tidigt in. Det är komplexa produkter, som har en hög värdeandel och dessutom är känsloladdade. - Vi har höga målsättningar. Stolen ska vara komfortabel för både långa och korta åkturer, för långa och korta människor, för lätta och tunga, för män och kvinnor. Den ska ha ett attraktivt utseende, motsvara de högst ställda kraven på säkerhet och - Utvecklingen sker i en process med många ”loopar”, säger han. Det innebär att vi utvärderar prov under hand och går tillbaka för att göra justeringar. Så provar man igen – och går tillbaka...

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094