23948sdkhjf

Diners Club Racing Team till Ringen med het Saab 9-3 SS

Den gångna helgen segrade man i första deltävlingen i SLC, i månadsskiftet maj-juni beger sig Diners Club Racing Team till tyska Nûrburgring för att inför 150.000 åskådare under prestigefyllda ADAC 24 Stunden Rennen, ett klassiskt och krävande långlopp , visa vad en Saab med turbomotor förmår på racerbanorna. Det är tredje gången Diners-teamet ställer upp i tävlingen och med uppbackning från Saab och en helt ny tävlingsbil i form av en 9-3 Aero SportSedan har man förhoppningar om att kunna skaffa sig en framskjuten placering i det mycket meriterade sällskapet. -Vi tävlar ju framför allt i SLC, den svenska långdistanscupen, men jag skulle ljuga om jag inte tillstår att Ringen-tävlingen ändå utgör säsongens höjdpunkt, säger Hasse Simonsson, det tidigare tennisesset som i mer än tio år ägnat sig åt racing på hög amatörnivå. Nürburgring är den optimala racerbanan i vår del av världen och hela inramningen, med fanatiska åskådarmassor och oavbrutet race i 24 timmar, gör tävlingen till något alldeles extra. Diners Club Racing Team har officiellt stöd från Saab och är idag ett av de mest framstående och hårdsatsande privatteamen inom svensk banracing. Sin fysiska bas har man i småländska Fridafors där de båda bilbyggarbröderna Joakim och Mattias Thörjesson huserar. Teamchef och tillika förare (tillsammans med Hasse och Joakim) är Peter Poker Wallenberg jr. Under fjolårssäsongen satte man sig i respekt både här hemma och i Tyskland genom att tävla med en ruskigt snabb men (i sammanhanget) något udda Saab 9-5 Aero SportCombi. -Vi hade stora förväntningar på den nya bilen, förväntningar som också infriades. Trots sämsta tänkbara förhållanden under debuten på Karlskoga med regn på gränsen till snö så klarade teamet att ta hem segern i första tävlingen med nya bilen, berättar en jublande glad Hasse Simonsson. Med en matchvikt på drygt 1.100 kilo är den lätt, byggd enligt det vassaste reglementet för SLC. Vi har satsat på verkligt seriösa bitar hela vägen, inte minst när det gäller sådant som hjulupphängningar och bromsar Och vår motor lämnar ledigt ifrån sig i storleksordningen 450 hästar eller mer. Ambitionen är att fortsätta att vara bland de tre främsta i SLC och nå topp 30 i 24-timmarstävlingen på Ringen.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093