23948sdkhjf

Volvofinans positiva resultatutveckling fortsätter

Volvofinans redovisar ett starkt första kvartal 2003. Koncernen som finansierar försäljningen av Volvo- och Renaultprodukter på den svenska marknaden samt hanterar Volvokortet har haft fortsatta framgångar inom samtliga verksamhetsgrenar. Det totala resultatet har ökat med 7 procent, till 59,3 Mkr. - Det fina resultatet beror på en kombination av ökade intäkter, fortsatt låga kreditförluster och låga administrativa kostnader, säger Björn Ingemanson, VD för Volvofinans, Sveriges ledande företag inom fordonsfinansiering. - Vi kan också konIT-investeringar effektiviserar - Kostnadsminskningarna är bl a ett resultat av de IT-investeringar som vi har gjort för att effektivisera kontraktsadministrationen, säger Björn Ingemanson. De största resultatförbättringarna jämfört med föregående år står främst kontokortsverksamheten och vagnparksaffären för. Det totala antalet kontrakt har ökat med 3% och uppgick vid mars månads utgång till 248.800, varav 28.300 avsåg vagnparksaffären. Volvokortet fortsätter också att expandera. Närmare 600.000 kunder utnyttjar nu varje månad Volvokortet för inköp av drivmedel eller andra bilrelaterade inköp. Även lastbilskortet utvecklas för att göras än mer attraktivt för åkaren. Volvofinans finansierade 57% av alla nya personbilar och 54% av alla lastvagnar som såldes under det första kvartalet, en fortsatt hög och stabil nivå. Fortsatt förtroende Volvofinans ägs till lika delar av Ford Credit International och de svenska Volvo-återförsäljarna. Kreditbedömningsinstitutet Standard & Poor´s har valt att strikt koppla Volvofinans rating till Ford Motor Company och Ford Credit. Det ledde till att Volvofinans kreditrating under oktober månad 2002 förändrades till BBB, på grund av den ekonomiska utvecklingen inom Fordkoncernen. - Men våra kärnbanker och vår stabila bas av placerare på marknaden konstaterade att riskerna i Volvofinans inte ökat och vår upplåning har därmed inte påverkats nämnvärt, säger Björn Ingemanson. -Vi har en stabil kundbas där mer än 80 procent av kunderna väljer att teckna nytt avtal med Volvofinans när de köper ny bil. Det är ett förtroende vi skall fortsatta att förvalta, säger Björn Ingemanson.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079