23948sdkhjf

Shell och Volkswagen i samarbete

De närmaste månaderna kommer 25 Volkswagen Golf TDI 100 att köras i trakten av Berlin på ett syntetiskt bränsle som utvinns ur naturgas, Shell Gas to Liquids. Tysklands förbundskansler Gerhard Schröder invigde samarbetet mellan Shell och Volkswagen genom att tanka bilarna vid Shells service station vid Hohenzollerndamm i Berlin. Shell Gas to Liquids är ett flytande bränsle som ger liknande utsläppsvärden som komprimerad naturgas (CNG), men till lägre kostnader. Det kan användas i dagens bilar utan förändringar av bränsletank eller insprutningssystem och det kan blandas med vanlig diesel. Tester som Volkswagen gjort visar att många Euro-3 dieselbilar som körs på det här bränslet, skulle klara de hårda utsläppskraven för Euro-4 utan förändringar, samtidigt som Euro-4 bilar kan sänka utsläppsvärdena ännu mer. Dessutom kan det här speciella bränslet stödja innovativa drivsystem som Volkswagens CNS-system (Combined Combustion System) som kombinerar dieselmotorns fördelar, låg bränsleförbrukning, med bensinbilens låga utsläppsvärden. Försöket är ett gemensamt forsknings- och utvecklingsprogram som syftar till att utveckla ny fordons- och bränsleteknik för att uppnå både långsiktigt hållbar utveckling och god ekonomi. Det kristallklara bränslet tas fram med Shells teknik, Gas to Liquids, (GTL) och framställs ur naturgas. Det kan användas i vanliga dieselmotorer och dess speciella egenskaper, nästan helt svavelfritt och utan aromatiska kolväten - ger väsentliga fördelar när det gäller utsläpp. Shell har haft en anläggning i drift i Malaysia sedan 1993. Anläggningen som är den enda kommersiella Gas to Liquids i sitt slag producerar 12 500 fat per dag. - Vi hoppas att kunna fatta beslut om nästa generations anläggning med en kapacitet av mer än 70 000 fat per dag inom den närmaste framtiden, säger Adrian Loader på Shell Europes Oil Products. - Då skulle vi kunna erbjuda det här innovativa bränslet i större kvantiteter så tidigt som 2008. Shell investerar också i forskning för att utveckla nya processer för att utvinna fordonsbränslen ur biomassa på ett kostnadseffektivt och hållbart sätt. En möjlig väg är att förgasa biomassa för att sedan genom Gas to Liquid-processen framställa ett biobränsle liknande det ovannämnda. Även om det är för tidigt att säga om och när Bio-GTL-processen kommer att bli kommersiellt användbart ger det en spännande insikt i hur GTL kan förenkla övergången till förnyelsebara energikällor för fordonsbränslen. Shells syntetiska bränsle baserat på naturgas passar perfekt in i Volkswagens uttalade bränslestrategi. - Det här kan vara ett viktigt steg på vägen mot bränslecellen, säger Wolfgang Steiger, ansvarig för Research Energy Conversion Combustion Engines på Volkswagen. - På längre sikt kan biomassa vara källan till ett sådant syntetiskt bränsle, vilket har fördelen att minska växthusgaserna. De Volkswagen Golf som används i testet är försedda med TDI 100-motorer som redan idag klarar de hårda avgaskraven för Euro-4. Bilarna kommer att köras av välgörenhetsorganisationer i Berlin.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078